Wednesday, August 03, 2011

Då kör vi!

Så har cykelbygget tagit fart.

Tog pickupen in till stan igår och hämtade liket. Eftersom Ronge inte hittade nyckeln till låset fick jag snällt ta fram bultsaxen.

Om ”knipsningen” av låset var enkelt så var nermonteringen av cykeln INTE det. Någon tidigare ägare hade skitit i att demontera cykeln innan fanskapet, mer eller mindre, doppat cykeln i färg! Detta resulterade givetvis i att det var rätt svårt att få loss skruvar och muttrar… men skam den som ger sig.
Med lite våld och 5-56 så gick det relativt smärtfritt.

En sak som slog mig var att jag aldrig varit i närheten av en cykel som varit så överdimensionerad! Alla hål är gängade så att även om vissa muttrar skulle skaka av så hålls cykeln intakt! Skärmar, pakethållare m.m. är tillverkat av rysk pansarstål eller nåt liknande! Inte undra på att dessa cyklar väger över 20 kg fullutrustade!

Är inte helt på det klara med hur jag vill att den ska se ut när den är klar men jag tror att det kommer att bli en mix av gammal racer och fransk porteur!
Jag kommer att försöka hålla kostnaderna nere i den mån det går. Återanvändning och customisering av gamla cykeldelar är melodin när det gäller detta bygge…

Lite obligatoriska bilder då´rå:

Testar om det får plats med 28" hjul


Gamla emblemet som ska sparas

Kommer nog bli fint med detta styre och styrstam

Customisering av styrstammen

No comments: