Wednesday, September 17, 2008

Besvikelse och glädje.

Var och provkörde en Grande Punto 1,3 MJT igår.
Själva bilen är snygg och verkar vara skapligt väl hopskruvad.
Den var rymlig och jag hittade snabbt en bra sittställning bakom ratten.
So far so good.


Startade bilen och motorn knorrade igång med ett typiskt dieselknatter. Motorn skakade och levde om på ett sätt jag inte trodde en liten dieselmaskin av modernare snitt skulle göra. Så fort jag åkte iväg så lugnade sig motorn ner sig och det kändes som att köra vilken modern bil som helst.
Inne i stan så tyckte jag att motorn fungerade tillfredställande.
Det var inga som helst problem att hänga med i trafikrytmen.
Väl ute på landsvägen så märktes det för första gången att det satt en liten motor under huven. Försökte mig på omkörningar på vanlig 90 väg och det var bara att glömma bort. Det måste nog till en bra lång raksträcka för att man ska våga köra om en lastbil etc.

Något som var mer glädjande var att bränsleförbrukningen låg på c:a. 0,37 L/mil. Det är riktigt bra siffror tycker jag.

Med detta färskt i minnet vände jag tillbaka till återförsäljaren, lämnade tillbaka nycklarna och knallade tvärs över till Citroën för att provköra den lilla rara ärtan Citroën C1. Den bilen var helt tvärtom. Känslan att sätta sig i den var som att färdas 10 år bakåt i tiden. Burkigheten som den sköra känslan som infann sig var inte ur denna värld.
Tror rent av att min Nissan Micra K11 kändes mer solid!
All denna känsla försvann så fort jag tryckte plattan i mattan och vinglade iväg på vägarna!
Wohoo... vilket ljud (Porsche 911 light) och rackarns vad rapp en liten trecylindrig motor på ynka 68 hk kan kännas! Bilen kändes helt okej när man skulle svänga med den också (alltid ett plus om ni frågar mig)!


Visst lämnar bilen en hel del att önska kvalitets- och ljudmässigt men jag tror jag skulle kunna leva med det, speciellt om man uppgraderar chassiet lite. Frågan är om Vero tycker detsamma?
Jag får helt enkelt försöka få med fröken till närmaste ”trillinghandlare” så hon får klämma och känna på bilarna.

Efter provkörningarna lät jag GPS:en guida mig till Hallstahammar och teamets ”nya” Ford Sierra 4x4. Redan efter ett par minuter satt jag bakom ratten på ”pärlan”.
Det var en rätt häftig känsla att släppa upp kopplingen och låta G-krafterna spöa kroppen. 4x4 är verkligen nåt speciellt!
Tror Sierran kan bli en vinnare.


Dagens låt:
Joanne Robertson - Gardener

No comments: