Friday, October 31, 2008

Vem behöver sova när det finns kaffe.

Vissa fredagar börjar bra medans andra börjar käpprätt åt helvete.

Med tanke på att Veros väckarklocka ringde 02:15 så kan ni gissa vilken typ av dag det blev idag. Hahaha!


Planen var att jag skulle somna om tills det var min tur att sätta mig i bilen och åka till Arlanda men tyvärr så gick det inte så bra. Precis som vanligt så somnade jag precis innan min klocka ringde så jag var lagom pigg när det gick upp för mig att den nattliga blåsten/regnet hade satt käppar i hjulet för vår elektricitet.

Hela lägenheten var svart och först trodde jag att det var ett vanligt elavbrott, men döm om min förvåning när jag märkte att det både lyste i trappen samt hos grannarna. Efter att ha famlat med handen i elskåpet så insåg jag att det var jordfelsbrytaren som slagit till.
Med tanke på att den brutit strömmen så måste någonting ha gått fel. Jag han bara prova ett par strömbrytare innan jag hittade felkällan. Terrassbelysningen hade tydligen tagit in vatten… Givetvis så slog jordfelsbrytaren till även denna gång...samt en av våra automatsäkringar! Eftersom klockan redan var 05:10 så sket jag i elen och sprang ner till föräldrarna som väntade nere på gatan. Snabbt iväg till Arlanda för att droppa av dom och sedan hem igen. Behöver jag säga att vädret var totalt värdelöst?

Kaffet höll mig vaken på vägen hem


Väl hemma var det dags att ta tag i el-problemet igen.På med regnkläder och sedan ut på terrassen och skruva bort den felande lampan inkl. kablaget.Huttrande fixade jag jobbet på några minuter, men inte tusan fungerade elen för det. Nu gick det upp för mig att även kylen och frysen var utan ström så nu började en lättare panik sprida sig i min arma, trötta kropp! Efter lite letande så hittade jag numret till vår fastighetsskötare som förklarade vart jag skulle få tag på nyckeln till elcentralen.

Självklart hade huvudsäkringen skjutit så det var bara att byta den. När väl det var gjort fungerade allt som det skulle igen. Skönt.

Med detta i bagaget så får vi se om jag har stamina nog att gå ut ikväll.
Känns som jag kanske ska värma bastun i Solvik och bara koppla av istället för att gå ut på krogen, eller vad säger ni?

Dagens låt:
Mamiffer - This Land

3 comments:

Anonymous said...

jag skulle köra bastu utan tvekan. brrr...

Ankaret said...

Bastun bangade jag. Satsade på en flaska med Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese 2007 istället. Den vämde den också ;)

Carl said...

Fy för helskotta vilken vidrig morgon, Mr T. Inget att berätta för barnbarnen inte. Jag hade också kört på bastun, men en Riesling går alltid ner. Blev whisky på både fredag och lördag i Hägerstensåsen. Goda vänner, whisky och god mat kan göra susen ibland ska jag säga :) Cheers