Tuesday, November 11, 2008

Ekologiska Ferraribilar.

Glad i hågen åkte jag till SB för att köpa mig en flaska Cameleon Malbec (nr 6581) i lördags men döm om min förvåning när den var slutsåld. Märkligt men sant.
Well, det var bara att leta efter ett annat malbec från Argentina. Jag fastnade tillslut för Raza Selection Malbec Shiraz 2007 (6504)


Från kalkrika och sandiga jordar i Argentina kommer detta ekologiska vin.
Druvorna är handplockade samt varsamt pressade för maximal arom.
Musten har lagrats ett halvår med 70% franska och resterande del amerikanska ekstavar innan det buteljerats. Det låter väl fint det...

Jag öppnade och avnjöt detta vin på Karins och Mattes fest i lördags.
Jag hade verkligen inga stora förväntningar förutom att jag ville ha ett fruktigt rött vin med toner av mjuka tanniner.

När jag tog första ”sniffen” så slogs jag av den unga fruktigheten och den rostade fatkaraktären…
Tyckte dock att doften var rätt lam till en början så jag började känna mig lite besviken. Den besvikelsen försvann i och med att jag tog första klunken. Smaken var fruktig, fatig, bärig och med en lagom dos av viol och lakrits. Nice!
Det sjukaste var eftersmaken. Jag satt länge och klurade innan jag kunde sätta fingret på vad det var för smak jag kände. Det var röda Ferraribilar som kom fram så fort man hade svalt vinet! Konstigt men ack så trevlig, speciellt med tanke på att jag drack detta vin som sällskapsvin.
Nu kommer jag att åka tillbaka till stora satan och köpa på mig några Raza Selection Malbec Shiraz så jag har tillgång till detta prisvärda vin så fort suget gör sig påmint.



Raza Selection Malbec Shiraz 2007 (6504)
Producent: La Riojana
Ursprung: La Rioja, Argentina
Druvsort: 50% malbec, 50% shiraz
Alkoholhalt: 14%
Pris: 80:-

Passa på och köp detta trevliga ekologiska budgetvin gott folk.

3 comments:

Anonymous said...

Mycket fint vin, har köpt tre flarror! :-)

Ankaret said...

Hehehe... det funkar helt klart. :-)

Carl said...

Så om godissuget sätter in, så är det till Systemet det bär?