Thursday, November 27, 2008

Pongrácz Brut.

I går kväll blev ”bubbelsuget” för stort så jag så jag hörde mig för med lite folk som har ”bubbelkunskaper” om det fanns något billigt mousserande som var värt att prova. Fick några tips som jag kollade upp.
Givetvis så har inte Stora Satan i denna håla något vettigt sortiment men jag hittade i alla fall ett par intressanta rackare från Sydafrika.

Så fort jag kom hem så slängde jag in en flaska Pongrácz Brut på kylning. När Vero väl masat sig hem från jobbet korkades flaskan upp.
Äntligen var dags för lite amatörprovning! Hahaha!

Vad ska man säga om ”bubblet” då?
Färgen var ljusgul med en hel del fina små bubblor.
Doften var friskt, fruktigt med toner av äpple, citrus och nougat.
Smaken var torr och med samma aromer som ovan. Speciellt nougaten var framhävande - Trevligt. Det som jag tycker var mindre bra var att bubblorna försvann lite väl snabbt ur glaset och att drycken inte gav mig den euforiska lyckokänslan jag kan får av vissa dycker.

Hur som haver, för 109:- så är detta vin mycket prisvärt, kanske rent av ett fynd!

Testa det själv vettja.

No comments: