Tuesday, June 03, 2008

Teflonföretaget kan bara dom vill.

Det är med glädje jag läser att IKEA i Gentofte (DK) har börjat låna ut cyklar med tillhörande vagnar till dom som inte vill ta bilen till och från varuhuset.

Det är inte helt oväntat att det är just i Danmark som IKEA erbjuder denna tjänst med tanke på att det är ett cyklande land.
Enligt en undersökning som IKEA Danmark har gjort cyklar bortåt 20% av deras kunder till och från varuhusen trots att de oftast ligger en bra bit utanför centrum. Det är något även vi i Sverige borde anamma tycker jag.


Nu hoppas jag att även andra länder får ta del av denna eminenta idé.

2 comments:

Anonymous said...

EXAKT! Svenskar är så otroligt lata så det är inte sant. Tar bussen 2 hållplatser istället för att nyttja sina skor och gå. Kan bli förbaskad på sånt där. Feta blir de också + bidrar till en sämre miljö. På tal om annat så rekommenderar jag INTE Bic-rakhyvlar. Lika dåliga som för 10 år sedan...

Ankaret said...

Jag ser hellre att folk tar bussen två tållplaster än att folk sätter sig själva i en bil och kör samma antal meter... Cykel är verkligen det optimala fordonet. Det är inte bara bra för hälsan utan den är även skonsam mot miljön.

Engångshyvlar är ingen höjdare överhuvudtaget. Såg bilden på dig Calle och det såg inte så skönt ut!