Monday, April 23, 2007

Kickelimuckers...

Ja jävlar, då var det måndag igen!

Måste säga att jag har haft den lugnaste helgen i mannaminne!
Jag inte varit ute på dåligheter överhuvudtaget och eftersom Vero åkte till Uppsala i fredags så passade jag på att bosätta mig i garaget. Det var ett klokt val med tanke på att jag inte hinner med att meka efter jobbet.

Eftersom Vero tog bilen till Uppsala på lördagsmorgonen så bestämde jag mig för att cykla till viken.
Sagt och gjort satta jag mig på cykeln och påbörjade projektet ”Övervinn blåsten”.
Den nätta turen till viken tog mig 40 minuter! Det är helt sjukt med tanke på att det brukar ta 25 minuter annars. Väl framme i viken passade jag på att pusta ut i några minuter innan det var dags att gå ner i gruvan.

Började med att monterade framskärmarna innan det var dags att smälla bränslepumpshärvan på plats. Innan den sattes på plats så byggde vi ett nytt hölje till pumpen eftersom den gamla var helt slut. När det jobbet var gjort så drog vi upp urluftningsslangarna från tanken.
Detta skapade lite problem eftersom någon föregående ägare mixtrat med slangarna.
Hade en slang för mycket och vi kunde inte fatta vart den skulle?!
Efter att ha kollat i ETOS så fattade jag hur saker och ting låg till.

Gick runt bilen med karosserikitt och kittade alla nya svetsskarvar samt alla skarvar som var renslipade. När detta var gjort så var det dags för en bit mat och efter det så åkte jag hem för att kolla till katten, men innan jag gick hem så monterade jag bort den bakre torkaren… Hahaha!

Lördagskvällen blev inte så mycket till fest för min del.
Var helt enkelt för trött efter att jag bråkat med allt skit i garaget.
Tittade lite på teve, bråkade framför datorn och svepte ett par folkisar innan jag bestämde mig för att nanna kudden.

Vaknade strax efter sju på söndagsmorgonen!
Efter att ha rystat i mig lite yoggi och läst DN så bestämde jag mig för att gå till viken.
En 1 tim 40 min senare så var jag på plats i garaget igen. Fan vilken mulle-mek man är ibland alltså. Nästan så att man blir rädd för sig själv!
Söndagens garagevistelse påbörjades med att ta bort hornen på stötfångaren fram.
Efter det så monterade jag stötfångaren och mina vita blinkers.
Monterade stötfångaren bara för att kunna se hur skärmarna blev och för att kunna ta ut bilen om andan faller på. Hehehe…

När ”stötisen” satt på plats så justerade vi, jag och min far, in växellänkaget så att även femman går att använda.
Detta p.g.a. att föregående ägare kortat växellägena men inte hunnit med att justera in dom.
Jobbet var, hör och häpna, klart på ett kick!

Innan bilen kunde sänkas ner på backen så monterades högerdörren på plats, elen till c-låset fixades, förarstolen monterades samt att jag knackade till frontplåten som spoilern skall sitta på med hammare och mothåll.

När bilen väl skulle startas upp ur dvalan kunde vi konstatera att batteriet inte ville vara med i leken! Vi kunde inte starta upp bilen med startkablar heller eftersom vi inte hittade några!

Fick helt enkelt sätta mitt batteri på laddning och sedan gick farsan iväg och plockade batteriet ur sin Caddy. Nu snurrade starten i alla fall men inte tusan ville den starta.
Det kom inte fram nån soppa! Farsan som renoverade sin Caddy GT för ett tag sedan hade detta lilla ”problem” färskt i sitt minne så han hade byggt sig en liten makapär, som man kopplar till cigarettuttaget på bilen, så att man kan tvångsmata bränslepumpen. Vipps så hostade bilen till liv. Motorn gick lite oroligt den första halvminuten sedan var allt som förut!

Backade ut bilen för att vi skulle kunna städa ut garaget… och för att jag skulle få mig en provtur! Shit vilken härlig känsla det var att få gasa på lite med plåtburken igen!

När bilen väl var nere så kunde jag bara konstatera att den fortfarande är för hög bak, även fast jag gått loss med vinkelslipen. Det blir till att ta ett till varv och om inte det fungerar så beställer jag nya prylar.

Söndagskvällen tillbringade jag tillsammans med Vero.
Det var en riktigt behaglig kväll utan söndagsångest och allt skit som brukar höra söndagarna till! Tänk vad lite nyktert leverne och avreagering i garaget kan göra med en kontorsråtta!

Dagens låt:
Logh - Saturday Nightmares

/T

2 comments:

Ronnie said...

Låter fint det där!
Men hur var det med den extra slangen, då? Vart hörde den?

Alltid lika kul när tidigare ägare varit och donat. Var med och rev ett elsystem på en gammelscooter på en träff i somras bara för att konstatera att någon tidigare passat på att byta alla kablar till röda och svarta sådana. Tack för den.

Ankaret said...

Hahaha... japp det är en klassiker att dra om elen med randomkablar! Min Mini hade det original! En dör kabel som var skarvad med en blå m.m. Man tager vad man haver helt enkelt!

Extraslangen var helt enkelt en slang någon föregående ägare bara hade skitit i att koppla rätt. Antar att dom bytt tank nån gång och använt sig av som slangarna som låt närmast till hands! Kålkanistern till tankavluftningen var inte ens inkopplad! Tur att inte herr besiktningsman sett det... Nu sitter alla som dom ska och den lilla slangjävlen som förstörde några timmar av mitt liv är död. Förpassade den till soptunnan!