Wednesday, April 09, 2008

Att stå med huvudet i sanden löser inga problem.

Sakta men säkert närmar sig domedagen men vad gör det så långe vi kan fortsätta leva som vi alltid har gjort, eller hur?

Att folk inte är beredda att ända livsstilen när man får läsa t.ex. att fiskbeståndet i våra vatten håller på att kollapsa eller att grodbeståndet på jorden hotas av utrotning p.g.a. att vi, människor, nallar och missbrukar våra resurser etc. är verkligen ett mysterium!

Problemen försvinner inte av att man ignorerar dom.

Skulle det fungera att stoppa huvudet i sanden likt en struts när faran hotar runt hörnet skulle jag dyka ner i sanden illa kvickt.
Tyvärr är det inte riktigt så även om många verkar tro att det fungerar.

Personligen försöker jag göra så mycket som jag bara kan för att inte lämna så stort avtryck efter mig. Att tänka på att köpa närproducerat, ekologiskt, miljömärkt, källsortera, gå, åka kollektivt m.m. är verkligen inte någon konst. Om jag, som inte har alla verktygen i verktygslådan, klarar av att ta såna ”svåra” beslut i det dagliga livet så borde även mina medmänniskor klara av det. Eller hur?
Visst syndar även jag och jag är inte perfekt i alla avseenden, men så länge man försöker och är villig att ändra sitt beteende så är det en bit på vägen i alla fall. Många bäckar små som det så fint heter…

Det vore skönt om även företagen vaknade upp ur sin dvala där ekonomin är den stora religionen och tänkte mera långsiktigt, men jag antar att så länge konsumenterna inte ställer krav på mer miljövänliga och hållbara alternativ så kommer ingen ändring att ske. Cash is king!

Att man sedan skulle mattas av alla larmrapporter som vi ständigt får upptryckta i våra ”nyllen” köper jag inte. Det finns en anledning till att dessa kommer upp - tänk på det. Och tänk om larmrapporterna gällande vår miljö skulle engagera folk i samma mån som kvällspressens löpsedlar innehållande ”Så anmäler du din doktor för tjänstefel”, ”Banta utan att anstränga dig”, ”Sexspecial – Så blir du nya Fabio i sänghalmen” etc. gör, vilken underbar värld vi snart skulle leva i!

Dagens låt:
Annuals - Sore

/Klorofyll


No comments: