Wednesday, January 30, 2008

Gamling + Gamling = Harmoni

I vårat hushåll gillar vi kaffe. Vanligt svart kaffe, bryggt på Zoegas ekologiska
Kaffe är ett måste för att livet skall fungera normalt kan man säga.


Jag hade härom veckan en tillfällig sinnesförvirring och bestämde mig för att dammsuga lite i lyan. Själva dammsugningen gick bra men det fick ett abrupt slut när jag råkade ha ner vår kaffebryggare med hjälp av dammsugarsladden. Det är tacken när man försöker göra det fint hemma!
Nu gick inte kannan sönder som man skulle kunna tro, utan istället sprack skalet på bryggaren på ett antal ställen. Tur var väl det - tänkte jag till en början.
Efter det inträffade så märkte jag att jag blev lätt irriterad varje gång jag skulle till att brygga kaffe, för att inte tala om hur irriterad jag blev av blotta åsynen av den gamla, trasiga bryggaren! Fy fan!

Med tanke på att min arma kropp numera uppnått en ålder på 30 + så måste man tänka på att inte påfresta den i onödan - vilket jag anser att dessa blodtryckshöjande irritationsattacker över kaffebryggaren är - så bestämde vi oss att investera i en ny kaffebryggare.


Eftersom både jag och Vero gillar den drygt 40 år gamla klassikern Moccamaster KB741 så fick det bli en sån. Nu är det inte bara designen på bryggaren som tilltalar mig utan jag ser även med spänning fram emot att få brygga min första kanna kaffe med det lilla underverket och se om den motsvarar alla lovord.

Hoppas att den kommer att hålla länge, brygga gudomligt kaffe och göra så att mina irritationsattacker inte kommer lika ofta. Man måste ju som sagt tänka på sin arma kropp.

Dagens låt:

Final Fantasy - What Do You Think Will Happen Next

/TJ

5 comments:

Anonymous said...

haha, nu är peter grön av avund hehe han har velat ha en sån där länge, men han bor ihop med en tråkmåns som inte tycker att man ska byta ut det som fungerar (pensionärsvarning) men om man kan få komma och prova undret så kanske jag också fattar att man inte kan leva utan en moccamaster... vad säger du, när finns det kaffe?

Ankaret said...

Alltså, jag tycker också att man inte skall köpa någonting i onödan. I detta fall så måste jag dock försvara mig med att den gamla var bra gammal och lätt trasig... Inget dåligt med att leva med sina gamla prylar, tvärtom!

Självklart bjuder vi på kaffe, och det gäller även innan vi fått hem vårat nya underverk till bryggare. Välkomna över på kaffekalas!

Anonymous said...

Den är hur het som helst, den där gamle Moccakrabban! Vad du än gör: Ha inte sönder själva "kannan" då det med vissa kaffeapparater kan vara rätt omöjligt att hitta reservdelar. Säkert då inte på en Moccamaster, men man vet ju aldrig! Tack för ett trevligt inlägg om ett av livets ljuvligheter.

Anonymous said...

Calle-Malone: Just kannan är ju en av dom prylarna som man bruka slå sönder och det är ju lite därför jag beställde en Moccamaster. Dom har ett fint reservdelssortiment vilket är ett plus om man nu planerat att ha bryggaren ett tag.

Nämen - Titta! Krabban flyger!

på femte våningen said...

Tycks som om ditt lilla utrop förorsakat en lavin av köpimpulser. Jag vill också åt en.