Friday, January 20, 2006

Vevhusventilation!

Så har det hänt, det jag inte ville skulle hända!
Köldknäppen har sagt sitt!


Som ni kanske vet så äger jag en Volkswagen Lupo 1,4 16V.
När jag köpte bilen så fick jag reda på att vevhusventilationen är lite bristfällig i dessa små aluminiummotorer och att det därför samlas det en massa kondensvatten där.
På sommaren så gör det ju inte så mycket, men om det är minusgrader ute så kan det bli jobbigt. Isbildningen täpper till ventilationen och det resulterar i övertryck i motorn.
Det i sin följd resulterar i att vitala delar i motorn blir utan olja.
Det behövs inte nåt geni att förstå att det blir skador på motorn.

Nu var jag så "smart" så att jag, strax efter jag köpte bilen, kontaktade VAG-gruppen ang. detta problem. Dom erkände konstruktionsmissen och uppgraderade min motor utan extra kostnad.
Jättebra tänkte jag och körde glatt vidare… tills igår!

När jag skulle hem från jobbet så kom jag ca. 300 meter med bilen, sedan började oljelampan lysa ilsket och bilen lät som en gammal diesel! Skit tänkte jag och stängde av motorn och parkerade den vid vägkanten. När jag öppnade huven och tittade hur det oljepåfyllningen såg ut upptäckte jag att det var isbildning under locket! Kul!
Verkar med andra ord som VAG inte kommit underfund med hur dom skall lösa konstuktionsmissen.
Nu står bilen på Arver i väntan på att dom skall hitta vad so morsakade oletrycksbortfallet.
Hoppas VAG tar på sig kostnaderna för reparationerna så jag slipper slanta för nåt som inte är mitt fel.
Iofs. så ska väl försäkringen täcka dessa kostander med tanke på att bilen inte gått mer än 7900mil och är förövrigt i väldigt gott skick. Den som lever får se.

Har bestämt mig för att sälja bilen så fort den är åtgärdad.
Det får nog bli en Saab för min del tror jag eftersom jag hyser en viss förkärlek till dom, samt att jag har tillräckliga kunnskaper i hur dom är uppbyggda för att slippa lämna iväg bilen på service m.m.
Sedan skall man inte glömma bort att det är förbaskat roligt med överladdning (TuRbo).

Dagens bild (og900):











/Tim

No comments: