Wednesday, May 16, 2007

Eftertanke

Det finns ett talesätt jag borde efterleva oftare, nämligen ” if it ain't broke, don't fix it”.
Har sedan barnsben haft en sjuklig fallenhet att ”pilla” på saker bara för att få reda på hur dom fungerar och om man kan modifiera dom till det bättre.
Tror nästan att det har blivit värre med åren. Tyvärr så brukar det vara dom lite dyrare ägodelarna som får smaka på skruvmejseln titt som tätt. Nu senast så gav jag mig på att löda om laddtrycksstyrningen till motorn. Roligt som tusan …i alla fall när jag får skiten att fungera som det skall. Hahaha!

Vid en ”lättare” testrepa på motorvägen igår så gick laddtrycket upp till ca. 1,3 bar ,som sig bör, för att helt plötsligt svänga till med ca 1,6-1,7 bar! Oops! Dessa överslängar är väl inte direkt vad man är ute efter. Vid den andra överslängen höll jag stumt på femma då det helt plötsligt ”puffade” till och bilen tappade både kraft och laddtryck! Trots att detta tog bara några nanosekunder så han jag se tusenlapparna flyga all sin väg. Nu var det inte så illa som jag trodde utan det var bara tryckvakten som tyckte att jag varit lite väl optimistisk vid mina laboreringar. Ja, ja… bara att lyda fanskapet och försöka optimera skiten bättre då. Få se över skrotet imorgon helt enkelt.

En annan sak som jag skulle vilja skruva på är våra elektroniska persienner som vi har på terrassen!
Dom skulle behöva justeras in så att dom inte hänger lite hursomhelst. Dock tror jag att jag inte ska sätta igång och börja pilla på dom med tanke på att jag, enligt erfarenhet, oftast har sönder sakerna istället. Blir till att ringa tjommarna som installerat dom så man slipper dom dyra efterspelen som brukar komma som ett brev på posten vid gör-det-själv-arbete.

Nu ser jag bara fram emot att få sluta för dagen och knalla ner på krogen för en efter-jobbet-öl!
Mumma kommer det att bli!


Dagens låt:
Mojave 3 – Big Star Baby

Trevlig Kristi Flyer på er!

/Ankaret

2 comments:

Ronnie said...

Så länge du inte ger dig på nya tv´n är det väl lugnt...

Anonymous said...

Pillemariska Tim!