Friday, May 11, 2007

Inkontinens!

Igår så var det en prövningens tid.
Som vissa kanske vet så har jag fått min Golf Mk1:a på hjulen igen.


Eftersom Saabens bromsar hade blivit lätt trötta (metall mot metall) så ställde jag helt sonika Saaben i Vilken och tog ”goffen” in till stan. Innan jag parkerade bilen i förrgår så brände jag ur den för allt vad tygen håller.
Nya oljor m.m. så det var ju inte mer än rätt att fanskapet skulle plågas lite.

Igår innan jag skulle hem från jobbet så ringde Vero och undrade om hon kunde ta bilen till en vän. Självklart var svaret JA, aven fast det handlade om en rensad, bananpassad bil, som kan vara lite lynnig om man inte smeker fanskapet medhårs.

Förklarade för henne lite små praktiska saker som kan vara bra att veta innan man sätter sig och kör iväg. Efter ett tag så ringer hon och undrar lite mer om hur saker och ting fungerar.
Jag svarar på alla frågorna samt talar även om för henne att hon skall strunta i att temperaturlampan blinkar (tempgivaren är lite trött).
Efter att jag promenerat hem så ringer jag henne för att kolla om allt har fått som det ska.
Visst hade allt gått bra men det hade luktat lite bränt om bilen! Det är iofs. inget konstigt med tanke på att bilen är rensad och nymålad på sina ställen, dock så fick jag en mindre klump när jag fick höra att oljelampan hade blinkat och jag som hade bett henne att ignorera blinkande lampor!

Det var bara att ta sig ner på stan och kolla varför oljelampan valt att vara discolampa.
Väl framme vid bilen kunde vi konstatera att det låg en pöl av olja under motorn!
Farsan och jag åkte iväg för att köpa ny olja så vi kunde starta upp fanskapet och kolla vart läckan var. I med två liter olja och sedan var det dags att starta upp motorn.
Nu kunde vi snabbt konstatera att det var mitt nya oljefilter som hade gett vika!
Vilka är oddsen att ett nytt oljefilter går sönder? Verkar som all jävla otur ligger som ett mörkt moln över mig. Det fick bli en till tur till OKQ8 för att köpa ett nytt oljefilter och ännu mera olja.
Jag undrar vad folk tänkte på när jag och min far höll på med ett oljefilterbyte mitt inne i stan?
Såg misstänkt tattaraktigt ut… När filtret och oljan var påfylld var det dags att starta upp motorn igen. Denna gång gick det bättre. Måste säga att det var med ett lätt klappande hjärta jag körde hem bilen. Satt och försökte lyssna på ”lagerknack” m.m. hörde dock ingenting ovanligt så jag gasade på i värsta tjuvandan med spinnande däck tillbaka hem. Var tvungen att släppa ut mina aggressioner!
Väl tillbaka hemma upptäcktes en stor oljeansamling på våran parkeringsplats …och jag skall försöka vara en miljövän! Yeah right! Det var bara för mig att åka till Viken för att byta bil och i samma veva ta med lite absorbent för att ta upp oljan med. Lyckades att ta upp den mesta oljan.
Efter denna prövning så var jag tvungen att ta mig en öl för att lugna ner mig lite.
Kvällen avslutades framför teven tittandes på schlagern! Oh My God!

Måste passa på att poängtera att Vero inte gjort något fel och att hon bara har lyssnat på mina direktiv och råd.

Äntligen är det fredag och det känns inte helt fel!
Helgen kommer att gå i stillhetens tecken för min del, men man vet ju aldrig om man ändrar sig.

Dagens låt:
The National - Ada

Skepp o´hoj!

3 comments:

Anonymous said...

Du kan konsten att hålla en Goff i skick, mannen! Oljeproblem är inte the cats pyjamas direkt. Din far verkar vara en riktig man som ställer upp mitt i allt. Hoppas den går bättre i fortsättningen då kompis. Mjau...

Anonymous said...

Min far är mannen hela dagen Calle!
Önskar jag vore som han ;)
Skål!
/T

Ronnie said...

Skönt att den verkar ha klarat sig!

Men att byta oljefilter mitt på stan är väl inte på npgot sätt tattaraktigt!? Bara manligt!