Friday, August 24, 2007

Tryckvakten vs Kuckelimuckaren 1-2

Så har det äntligen hänt!
Jag har insett att jag inte skall hålla på med att meka och fiffla eftersom jag inte verkar kunna hålla ordning på saker och ting!

Jag har som bekant haft problem med laddtrycksstyrningen på Saaben efter jag lyfte tillbaka motorn. Bestämde mig snabbt för att köra på ”grundladd” (0,45 bar) under semestern. Mestadels för att jag inte hade tid att kolla på skiten.

Nu när Toppolan ändå togs bort så bestämde jag mig för att ta en titt på vad som gått år fanders med laddtrycksstyrningen. Givetvis hittades ett par fel i form av glappkontakt i en kabelsko och att en tändkabel inte riktigt satt på plats som den skulle.
Glad i hågen tog jag mig en ny provtur. Nu gick laddtrycket upp, men inte som den skulle!


Laddtrycket började pendla som tusan, men stabiliserades under 0,7 bar. Hmm… vad kan orsaka dylika problem? Kändes precis som bränslet stängdes av. Bytte APC-box ett par gånger men resultatet var detsamma. Helt plötsligt så trillade polletten ner!

Tryckvakten! Tryckvakten för helvete! Givetvis så hade jag återmonterat alla vakuumslangar enligt fabriksspecifikationerna. Det var här jag måste ha gjort en tankevurpa på nåt sätt, eftersom redan den tidigare ägaren hade ryckt ur vakuumslangen till tryckvakten och pluggat den för att slippa slå huvudet i ratten när bränslet stängs av vid 0,6 bar!
Jag ströp skiten med en ”kattstrypare” och drog ut bilen på en provtur.
Jäklar vilken skillnad det blev och jälkar vilken skillnad det är mellan 0,45 bar och 1,3 bar!
Hade nästan glömt bort hur roliga dessa gamla skitbilar kan vara.

Dagens låt:
Supergrass – Moving

Trevlig helg på er alla!
/Kuckelimuckaren

2 comments:

Anonymous said...

oj vilken grekiska i mina öron, men jag förstod att det blev bra. grattis!

Ankaret said...

Hahaha! Tjao... men är väl lätt skadad kan man väl säga. Det blev jattebra. Nu går det att köra som "folk" igen.