Friday, November 10, 2006

Dags att vakna!

Alarmerande fakta som inte kommer direkt oväntat!

” Aldrig tidigare har en enskild art påverkat jordklotet på det

sätt som vi gör idag - 96 procent av jordens glaciärer minskar i storlek, över en miljard människor lider av brist på rent vatten och antalet naturkatastrofer har fyrdubblats de senaste 40 åren.” GRATTIS VÄRLDEN!


Igår så började det en serie på SVT om konsekvenserna av vårat ”slit-och-släng” leverne.
Dokumentärserien jag snackar om heter ”Planeten” och den ger en verkligen en tankeställare.
Även fast jag jobbar med miljöfrågor, försöker i den mån det går att sortera upp avfallet hemma,
köpa ekologiskt m.m. så får man sjukt såligt samvete efter som jag "syndar" så mycket mer än vad jag borde göra. Skall i den mån det går att försöka ända mitt beteende...

Hur kommer det sig att alla blundar för denna tickande bomb, och hur kommer det sig att
ingen tänker längre än näsan är lång?
Man tycker att i alla fall dom med barn borde vara intresserad av att låta dom växa upp
i en miljö som är så bra som möjligt både nu och i framtiden, eller?

Känns lite som att ignoransen bara är ett skydd för att slippa tänka på vad vi gjort
med våran planet, eller så är folk verkligen så dumma att dom skiter i det. Ja, vad vet jag?

För er som missade det första programmet har jag bara ett råd, gå in på
http://svt.se/planeten
och titta på programmet.

Dagens låt:
Hail Social ”Warning Sign”

Go veggie och tänk på att det är fredag! :)

/T



2 comments:

Anonymous said...

Ha en bra helg, dansa inte brallan av er på lördag bara!

Anonymous said...

Nej inte alls Jonas! Bilarna kommer aldrig att säljas. Det är min hobby och den vill jag ha kvar.
Däremot så kan man se till att man inte lever i ett överflöd och att man gör rätt för sig. Även små saker kan bli stora om många hjälps åt...

Tänk till!