Wednesday, March 14, 2007

Ädelt vatten

Wohoo… det blev inget jobb för min del igår så jag lyckades släpa mig till whiskyprovningen!
Det var en väldigt intressant föreläsning med tillhörande provning. Föreläsaren Patrik Borg var kunnig på sitt område, vissa av provningsdeltagarna likaså!


Vi fick prova på dessa fem sorter:
Cluny (blended)
Auchentoshan 10 (singel malt)
Abelour 10 (singel malt)
Highland Park 12 (singel malt)
Caol Ila 12 (singel malt)

Eftersom jag gillar rökig och tjärig whisky så var kvällens favorit den 12 åriga Caol Ila.
Lite oväntat så gillade jag även Arbelour också som var riktigt mild och rund i smaken.
Kvällens helt klar roligaste upplevelse var Clu
nyn. Manuel, som jag gick dit med, tyckte att den smakade tequila och visst hade han rätt! Smaken, doften och färgen var inte helt olik en guld tequila! Efter att föreläsningen var över var det fri drickning av de vi hade kvar i glasen. Ett par snikna gubbar passade på att svepa i sig den whiskyn som var upphälld till dom deltagare som inte hade dykt upp, vilket resulterade i att dom fyllnade till rejält. Hahaha!
När vi hade kollat klart på spektaklet gick vi förbi ”biskopen” för att kolla hur mycket det skulle kosta att gå med i deras whiskyklubb, som förövrigt har en provningskväll snart.
Är det någon som är sugen på att haka på dit så är det bara att hojta till.


/Trip

6 comments:

Anonymous said...

Jag säger bara Bowmore! Whisky-nybörjare som jag är så har jag den som storfavorit, men Laphroaig och Jameson 18y som 2a och 3a. Mumma!

sugplopp said...

Har bara två pavor hemma - en Aberlour och en Cragganmore. Just nu håller jag C högre än A. En bit becksvart choklad och liten stänkare till ett avsnitt av The Unit... Mmmmums.

Ankaret said...

När det kommer till Bowmore så gillar jag Darkest väldigt mycket.
Laphroaig är också en höjdare.

Cragganmore har jag inte provat så den får jag kolla upp.

Känns lite som att jag borde kolla upp dom mindre rökiga varianterna då jag nästan bara dricker rökiga rackare. Känns som man missar en massa genom att rata dom.

Anonymous said...

Problemet med rök-whisky är enligt mig att man luktar askfat långt upp i brallan dagen efter ;) Nejdå, det ska vara rökigt och jävligt!

Ronnie said...

Låter fint, det där...själv gillar jag också mest rökiga rackare, även om även lite lenare sorter slinker ned utan probs också.
Sedan är ju såklart JD en evig favvo, men det är mer av status- än smakskäl. Hehe...

Har faktiskt också lurat lite på Biskopens whiskyklubb! Finns det platser kvar där, månne?

Anonymous said...

Verkar som det finns platser kvar där. Vore trevligt om det var ett gång som ville haka på. Intresserad?