Tuesday, February 13, 2007

Värdelöst vetande!

Som vissa kanske vet så är jag hjärntvättad sedan barnsben med att Saab ”is the shit”.
Även fast jag har haft en massa problem med mina Saabar så kan jag inte låta bli att älska dom.


Modellerna som ligger mig extra varmt om hjärtat är Sixten Sasons mästerverk Saab 92 till 99 och sist men absolut inte minst Saab og900!
Jag är så pass skadad att jag kan höra om det kommer en Saab.
Vissa modeller har ett säreget ljud som jag älskar.

Ett lite visslande ljud som bara en skabbig Saabväxellåda kan frambringa! Underbart!
Ett annat ljud som är underbart är när man hör en og900 med T16-motorn i stå på tomgång!

Den låter lite som en tändkulemotor. Sjuk som jag är blir jag glad av det ljudet.
Nu har jag en sån jäkla tur att jag får höra det ljudet ett antal gånger per dag då jag själv har en sån. Hela bilen är en glädjemaskin faktiskt och inte blir det sämre av att den går som ett as!

Jag kommer nog alltid att äga en og900T16…så de så!

Jag blir faktiskt lite skrämd av att jag är så pass skadad som jag är, men nu är det som det är och det är väl bara att gilla läget!

Som skadad Saabentusiast blir jag givetvis glad över det faktum att Saab i år firar 60 år som biltillverkare!


Värdelöst vetande från http://www.saabsverige.com :

1. Svenskan Greta Molander, som började köra rally 1929, var först med att bärga ett pris för Saab i Monte Carlo-rallyt. Hon tog hem ”the Ladies Cup” 1952 bakom ratten på en Saab 92, tio år innan Erik Carlsson tog hem den första av sina två totalsegrar i Monte Carlo-rallyt.

2. Saab övervägde under en period att ge sig in i båtbranschen. 1944, när krigsslutet närmade sig, började flygplanstillverkaren Saab att se sig om efter annan lämplig produktion att diversifiera med i fredstid. Ett antal båtar med aluminiumskrov, inklusive några med bärplan i fören, togs fram, men i slutänden kom man fram till att biltillverkning var ett säkrare kort.

3. Det var en ryggåkomma hos en medlem i Saabs dåvarande lednings-grupp som drev fram utvecklingen av den eluppvärmda förarstolen, en innovation som Saab presenterade 1971. Smärtorna var särskilt kännbara under frostiga, kylslagna morgnar och en kollega utvecklade därför ett uppvärmningssystem för att lindra plågorna. Eftersom lösningen var både effektiv och uppskattad kom den snart i ordinarie produktion.

4. En bilmodell i skala 1:10 av en tidig Saab 92-prototyp testades i vind-tunnel redan 1946. Tester av det slaget var mycket ovanliga bland tillverkare av standardvagnar vid den tiden men föll sig naturliga för en flygplanstillverkare. De 0,32 i luftmotstånd som den slutliga prototypen presterade var exceptionellt lågt för en seriebil vid den tiden och är ett konkurrenskraftigt värde än idag.

5. Ungefär som med de första T-fordarna kunde man få sin tidiga Saab 92 i valfri färg, så länge den var buteljgrön. Den kulören fanns nämligen att tillgå i närmast obegränsade kvantiteter i form av överskott från armén efter kriget. Saab erbjöd inga alternativa färger förrän till modellåret -52.

6. 1993 kom Saab med en funktion som är vanlig i cockpit ombord på flygplan när man introducerade instrumentdata och -belysning enligt ”vid behov-principen” i nya Saab 900. Den innovativa ‘Night Panel-’ funktionen på Saabs bilar gör det möjligt för föraren att eliminera potentiella distraktionskällor genom att släcka allt på panelen utom hastighetsmätaren och viktiga varningslampor.

7. Saabs motorguru Per Gillbrand – av många beskriven som turbomotorns fader – har en enkel förklaring till sin kärlek för turbon: “Alla motorer har en oljepump, en bränslepump och en vattenpump – så varför inte också en luftpump, vilket ju i praktiken är vad det handlar om. Jag finner det märkligt att inte alla motorer har en turbo!”

8. Saab arrangerade vad som förmodligen var världens högst belägna billansering när Saab 9-5 Aero SportCombi presenterades 2000. Media bjöds in till ett flygfält 2.650 ö.h. på en skidort i New Mexico i Klippiga bergen för att göra jämförande accelerationsprov med konkurrerande premiumbilar. Testet visade att Saabs eget motorstyrprogram Trionic klarade att bibehålla turbomotorns prestanda (trots den tunna luften) medan medtävlarna hamnade på efterkälken.

9. 1966 utförde Saab, för att hålla ankomsten av Saab 99 hemlig, uthållig-hetstester med ett antal prototyper i en gammal flyghangar. Utdragna non stop-körningar gjordes där prototyperna cirklade runt flera dagar i sträck för att testa livslängden hos drivaxlarna.

10. Den bästsäljande Saaben genom alla tider är första generationen av klassiska 900:an. Totalt 908.817 bilar byggdes mellan 1978 och 1993, av dessa var 48.888 cabbar. Av många ansedd som den mest karis-matiska Saaben, är åtskilliga 900:or än idag ute på vägarna trots att 13 år har gått sedan produktionen upphörde. Vissa vårdas ömt av samlare men många fungerar som dagliga transportmedel. Saabs tillförlitlighet och slitstyrka gör att många har kunnat lägga enorma miltal bakom sig.

11. År 2006, 20 år efter introduktionen, passerade den totala försäljningen av Saab Cabriolet kvartsmiljonstrecket, ett bevis för Saabs frontposition i textiltakens premiumsegment. På många marknader är Saabs cabriolet bästsäljaren i klassen.

12. När kameran rullar och handlingen drar igång, är det inte sällan en Saab Cabriolet i rollistan. Jack Nicholson (As Good As It Gets), Matt Damon (The Bourne Supremacy), Richard Gere (Final Analysis), Paul Giamatti (Sideways), Jerry Seinfeld (Seinfeld) och Reese Witherspoon (Sweet Home Alabama) har samtliga framträtt i en Saab Cabriolet på vita duken.

13. Redan 1952 satte Saab en industristandard genom att placera bensin-tanken lågt och mellan bakhjulen för bättre kollisionsskydd och effektivare viktfördelning.

14. 1991 satte Saab en annan designstandard i branschen genom att placera smidiga förvaringsfickor i framkant på förarens och frontpassagerarens stolar på nya Saab 9000CS. Den finessen används numera också av många andra tillverkare.

15. Den smidiga, koreograferade rörelsen hos kopphållaren i Saab 9-5 gjorde en brittisk journalist från ”Times” så imponerad att han jämförde den med åsynen av en JAS Gripen som med en roll bryter sig ur formationen och fäller ut hjulställen inför landningen.

16. Saabs ingenjörer älskar att ”snacka vrid” när de diskuterar turbo-laddning och refererar till den närmast gränslösa kraft som strömmar till vid gaspådrag utan att man behöver anstränga motorn. Faktum är att vridmomentkurvan hos Saabs motorer ofta, med sin långa, flata profil, har liknats vid den platåliknande siluetten av berget Ayers Rock i Australien.

17. Gunnar Ljungström, flygingenjören som ledde projekt Saab 92, bibehöll sin känsla för innovationer långt efter pensioneringen. När han var i 80-årsåldern designade han en stol i trä som enkelt kunde omvandlas till en trappstege för äldre i hemmet. Den producerades under en period av ett företag i Trollhättan, Saabs hemstad.

18. Det finns flera goda skäl till att tändningsnyckeln i Saabs bilar är placerad mellan framstolarna. God ergonomi, ett arv från utformningen av cockpits, dikterar en placering där den är lätt åtkomlig i närheten av handbromsen och växelspaken. Den placeringen reducerar också risken för knäskador i samband med en olycka. Det är ingen slump att flertalet kontroller i ett flygplan är placerade i mittkonsolen.

19. Redan 1985, långt innan grön energi blev ett ämne på agendan, försåg Saab konceptbilen EV1 med ett tak bestående av solceller som hade till uppgift att driva en ventilationsfläkt som skulle hålla bilen sval när den parkerades i heta omgivningar. Den hade även integrerade, självläkande stötfångare och instrument med Night panel-funktion.

20. Designen av de innovativa lasthållarna i bagageutrymmet på Saab 9-5 SportCombi var inspirerad av de hållare man använder inom flyget för att säkra stolarna i kabinen. Hållarna är starka nog för att bära upp hela bilens vikt, något som demonstrerades 1998 i England när man vid pressvisningen lät hissa upp en komplett bil (minus vätskor) i en kran vars enda fästpunkt bestod av krokar i lastskenorna.

21. Den häpnadsväckande konceptbilen Aero X från 2006 knyter an till Saabs flygarv för att ge föraren ett klart, obehindrat siktfält på 180° grader genom att man har använt en huvliknande konstruktion á la flygplan för att eliminera behovet av vindrutestolpar – och dörrar. Inspirerande design som vann amerikanska ”Autoweeks” Best in Show-pris vid debuten på Geneve-salongen och som av brittiska ”Autocar” utsågs till Concept Car of the Year i Storbritannien.

22. Namnet ”Saab” är en akronym för Svenska Aeroplan Aktiebolaget, grundat 1937. En stiliserad flygplansvinge, som återfanns i Saabs tidiga loggor, kan fortfarande beskådas i grillen på dagens bilar som en tribut till Saabs flygarv.23. Enligt en populär myt hade ingen i det 16 man starka teamet bakom den första Saaben något körkort. Myten är inte helt sann, men faktum är att flertalet av dem var flygingenjörer och saknade körkort. Från Saabs sida är man säker på att det enbart var projektledaren Gunnar Ljungström och testföraren Rolf Mellde som hade körkort.

24. Modellbeteckningen ‘92’ valdes för Saabs första bil eftersom det projektnumret stod näst i tur i det som ditintills enbart hade varit civila flygplansprojekt. Saab 91 (Safir) var ett tvåsitsigt skolflygplan och Saab 90 (Scandia) var ett trafikplan för 24 passagerare.

25. Sixten Sason, som designade de tidiga bilarna från den ursprungliga 92:an till och med den innovativa 99:an, var en ledande företrädare inom den framväxande disciplinen för industridesign. Han arbetade på frilansbasis och designade även t ex den första Hasselblad-kameran, motorcyklar från Husqvarna och hushållsmaskiner för Electrolux.

26. I källaren till ett hus i Saabs hemstad Trollhättan finns en väggmålning med nordiska scenerier, inklusive en stor avbildning av en Saab 92, signerad av Sixten Sason. Muralmålningen är daterad 1955 och man tror att den är utförd av Sason under en fest som hölls i huset.

27. Den ”fyrdimensionella” konceptbilen Saab 9X – först presenterad på Frankfurt-salongen 2001 – röstades fram som den främsta konceptbilen 2002 i en omröstning bland europeiska designers hos biltillverkare, designstudior och underleverantörer. 9X:s innovativa design erbjöd en coupé, en roadster, en kombi och en pick-up inom en och samma mycket mångsidiga grundarkitektur.

28. ”Toppola Camper” är en annorlunda lösning som på sin tid var populär i Sverige bland Saab 99- och 900-ägare. Den konverterade deras bilar till en ”bilhusvagn”, komplett med spis, värmare, ståhöjd (i bakänden) och en dubbelsäng. Hela modulen, en slags bilvärldens motsvarighet till en ryggsäck, sätts på plats efter att man har tagit bort bilens baklucka.

29. Stålpanelerna till den allra första Saab-prototypen (92.001, byggd 1946) hamrades till sin rätta form av plåtslagare som arbetade med träformar som stod placerade i hästgödsel. Det ansågs nämligen att just detta fjädrande underlag gav den rätta responsen och känslan när plåtarna skulle formas. Och en tidig fullskalemodell i trä fick sin rätta, skinande kulör med hjälp av svart skokräm i stället för färg.

30. De ”okända” projektnumren i Saabs modellserie – 94, 97 och 98 – användes för bilprojekt, varav ett ledde till kommersiell produktion. Projekt ‘94’ var den tvåsitsiga sportbilen Sonett I, av vilken sex prototyper byggdes 1956. ‘97’ användes för det som senare blev sportcoupéerna Sonett II och III som i olika utföranden byggdes 1966-74. ‘98’ var en prototyp som togs fram 1974 till en femdörrars variant av kombin Saab 95.De förväntade försäljningsvolymerna bedömdes dock vara för små för att motivera att bilen sattes i produktion.

31. Erik Carlsson fick smeknamnet ”På taket” för sina tidiga bravader i diverse rallyn. Till saken hör också att Astrid Lindgrens böcker om Karlson på taket var högaktuella vid den tiden. Men han kunde lika gärna ha fått det för den nya vältteknik han utvecklade ihop med kart-läsaren Gunnar Palm för att få loss bilen ur lera i Safari-rallyt.

32. Sten Wennlo, Saabs VD under 70-talet, var en viktig pådrivare beträff-ande utvecklingen av turbomotorn. Efter en hemlig testkörning på kvällstid stannade han vid en korvkiosk, ringde utvecklingsavdelningen och gav grönt ljus för produktion. Det hampade sig så att kioskägaren senare blev den första Saab 99 Turbo-kunden.

33. År 1957 skapade ett reklamfoto i en annons som skulle illustrera mång-sidigheten hos en Saab 93 kontroverser i Sverige. Fotot visade hur bilen, med fällda säten, enkelt kunde bäddas som en dubbelsäng. Problemet var bara att kvinnan i det unga paret på bilden saknade vigselring! Efter starka protester försåg man i all hast, med hjälp av retuscheringsarbete, den unga damen med den nödvändiga ringen.

34. 1986 och igen 1996 stormade en klunga Saab-bilar runt den klassiska högfartsovalen Talladega Speedway i USA i syfte att sätta ett antal fart- och uthållighetsrekord för standardbilar. 1986 körde den främsta 9000 Turbo-bilen 100.000 km, med stopp enbart för service, däck-, olje- och förarbyten, med en snittfart på 213 km/h. Tio år senare körde den snabbaste Saab 900 Turbo-bilen 40.000 km med en snittfart över 226 km/h.

35. ”78 Saab” är inte ännu ett ”okänt” projektnummer hos Saab utan namnet på ett populärt, australiensiskt rockband som bildades i juni 2005. Namnvalet kom sig av att en av medlemmarna råkade äga en 1978 års Saab när man grunnade på ett smart bandnamn. Så kan det gå.

36. Under 70-talet ägnade sig Saab åtskilligt åt internationella sponsor-satsningar. Man stöttade lovande unga talanger som Björn Borg och Ingemar Stenmark på deras väg mot internationell stjärnstatus. Under begreppet ”Superswedes” hjälpte de båda t ex till med lanseringen av Saab 99 Turbo.

37. James Bond, agent 007, körde Saab 900 Turbo i de tre romaner om honom som skrevs av James Gardner 1981-85 efter att Bonds skapare Ian Fleming hade avlidit. En version av Bond-bilen, kallad ”Silver Beast”, byggdes av Saab i marknadsföringssyfte och återfinns numera på Saabs bilmuseum i Trollhättan. Den har t ex finesser som inbyggd mobiltelefon med SMS – vi snackar 80-tal – och tårgasspridare.

38. Erik Carlsson är svåger till racerlegenden Sir Stirling Moss som agerade kartläsare åt Erik i Safari-rallyt 1965. Dessvärre körde man vilse och tvingades bryta men det var inte Moss’ fel – navigationsutrustningen hade gått sönder.

39. 1980 tog Saab fram en innovativ promotionvideo där tennisesset Björn Borg och rallystjärnan Stig Blomqvist skulle ”byta jobb” med varandra. Man fick se Borg coacha Blomqvist på tennisbanan och Blomqvist lära Borg bilkörning i den högre skolan. Efteråt menade Björn att det var den mest nervslitande upplevelse han någonsin varit med om. Men om sanningen ska fram så var han en långt bättre rallyförare än det Stig presterade på tennisbanan.

40. Under 60-talet tillverkade Saab en liten husvagn – SAABO – i mindre omfattning. Lätt och enkel men ändå mångsidig, vilket har bidragit till att många har överlevt och nu skattas högt bland samlare. SAABO-vagnar är frekventa gäster på Saab-träffar där de bidrar till Saab-andan och kamratskapet – samt till att spara hotellpengar.

41. Saabs ledningsgrupp deltar för närvarande i ett fältprov med Saab AlcoKey, det innovativa alkolås som gör bilen obrukbar om föraren inte kan prestera ett utandningsprov på rätt sida lagen. De frivilliga testarna på Saab ingår i en testgrupp på 100 personer i Sverige. Saab AlcoKey har redan vunnit utmärkelser, det utsågs till ”Årets Hjulklapp 2006” av Motormännen som ett utmärkt exempel på en innovation som bidrar till att förbättra trafiksäkerheten.

42. Saabs “säkerhet i verkliga livet”-filosofi stammar från flygarvet där säkerheten för piloten och passagerarna är helt avgörande. Saabs databas med analyser av mer än 6.100 verkliga olyckor med Saab-bilar har sina rötter ända tillbaka till 1948, den första noteringen handlar om en olycka där en av Saabs testförare var inblandad.

43. Den snabbaste produktionsbilen någonsin från Saab är dagens 9-3 Aero SportSedan. Dess 250-hästars, 2,8-liters V6-turbo (finns även i Cabriolet och SportCombi) är en sofistikerad kraftkälla som representerar det allra senaste inom turbo, baserat på all den kompetens som Saab har byggt upp på de trettio år som har gått sedan lanseringen av 99 Turbo.

44. 1982 blev Saab den första billtillverkaren som använde sig av nya ersätt-ningsmaterial för asbest när man introducerade asbestfria bromsbelägg och kopplingslameller. Och 1991 var man också först i branschen med att ersätta freon i bilarnas luftkonditioneringssystem.

45. 1996 satte en Sonett 1 ägd av Saabs bilmuseum – och med Erik Carlsson bakom ratten – ett nytt svensk hastighetsrekord för landsvägsbilar (med motorer på upp till 750 cc) med 159,4 km/h, exakt 40 år efter att bilen byggdes. Samtliga sex Sonett 1 som tillverkades finns fortfarande kvar, två av dem är i Saab-museets ägo.46. Saab 9-5 BioPower är världens enda bioetanoldrivna bil som förser föraren med mer effekt och bättre prestanda, samtidigt som den reducerar de fossila CO2-utsläppen. Tack vare den turboladdade motorn kan Saab dra nytta av det högre oktantalet (104 oktan) hos E85-bränslet. Flexfuel-bilar kan köras på antingen bensin eller förnyelsebar bioetanol som E85, en blandning med 85 procent bioetanol och 15 procent bensin.

47. För bästa rundslagningsskydd är vindrutestolparna och rutramen hos dagens Saab 9-3 Cabriolet stark nog för att klara en belastning på 3,5 ton, vilket motsvarar bilens vikt drygt två gånger om.

48. Saabs bilar är konstruerade för att hjälpa dig att överleva en älgolycka. Saabs simulerade älgkrocktest togs fram i mitten på 80-talet och in-begriper att bilen kör på en 350-kilos älgattrapp rakt framifrån i 70 km/h. Älgolyckorna på svenska vägar är i tilltagande igen och detta krävande test är ytterligare ett bra exempel på Saabs ”säkerhet i verkliga livet”-filosofi.

49. I akt och mening att 1962 bärga sin tredje seger i Engelska RAC-rallyt, lämnade Erik Carlsson en inte så lite förgrymmad Saab 96-ägare bakom sig efter att ha ”stulit” en vital del i bakfjärdingen till hans parkerade bil (för att ersätta en havererad del på tävlingsbilen). De båda blev dock goda vänner efteråt.

50. Det mest extrema utvecklingsstadiet av Saab 9-3 SportSedan torde vara det 550-hästars monster som Per Eklund tävlar med i rallycross-EM. Med fyrhjulsdriften accelererar den från 0 till 100 km/h på 2,2 sekunder, väl i nivå med vad en F1-bil klarar.

51. Saabs ”säkerhet i verkliga livet”-filosofi gör sig också påmind i form av den unika ”pendeldesignen” av B-stolpen i 9-3 och 9-5. Den har visat sig mycket effektiv i kampen för att styra bort inkommande krockvåld från passagerarutrymmet i sidokollisioner.

52. Från 1997, i och med introduktionen av Saab Active Head Restraints (SAHR) i nya Saab 9-5, ha Saab gått i täten i branschen i arbetet med att utveckla skydden mot whiplash-skador i bakändeskollisioner. En studie som Saab låtit göra och som publicerades i ansedda ”US Journal of Trauma” 2003, konstaterade en skadereduktion på fantastiska 75 procent av svåra nackskador i krockade bilar med SAHR-systemet jämfört med äldre Saab-bilar utan SAHR.

53. Den första hybridbilen helt utan några utsläpp från fossila bränslen är redan här. Saab visade på Stockholms Bilsalong i april 2006 upp konceptbilen Saab BioPower Hybrid Concept, baserad på 9-3 Cabriolet. Den kombinerar elektriska kraftkällor med en turbomotor som går på 100 procent bioetanol. Den är även världens första hybridcabriolet.

54. Saab har redan utvecklat en fungerande flexfuel-motor som körs på rent E100-bränsle – som alltså helt eliminerar utsläppen av fossila CO2-emissioner. Tekniken återfinns i den 400-hästars, dubbelturbomotor som driver prisbelönta konceptbilen Saab Aero X från 2006.

55. Saab har räknat ut att en Saab 9-5 BioPower-förare som i snitt kör 15.000 km per år på E85-bränsle, minskar sin förbrukning av bensin med 1.060 liter och reducerar därmed kraftigt utsläppen av fossil CO2.

56. Miljardären och superentreprenören Sir Richard Branson kör numera en Saab 9-5 BioPower för att markera sin övertygelse om vikten av grönare bilkörning. Bransons företag, Virgin Group, ska de kommande tio åren investera 1.6 miljarder pund i forskning och utveckling av biobränslen, inklusive bioetanol för transportändamål.

57. Bland de Saab-innovationer och koncept som aldrig kom i produktion återfinns t ex som thermo-ackumulatorn, tänkt att lagra motorvärme för snabbare uppvärmning vid kallstarter. En annan klurighet var avgas-påsen som skulle samla in och återföra avgaserna vid kallstarter till dess att katalysatorn värmts upp. Diverse installations- och utrymmesproblem gjorde att man aldrig utvecklade några färdiga produktionslösningar.

58. Fler än fyra miljoner Saab-bilar har tillverkats sedan den kommersiella produktionen påbörjades i december 1949. Bil nummer 4.000.000, en Fusion Blue Saab 9-3 SportCombi, rullade av bandet i juni 2005 och återfinns nu på Saabs museum i Trollhättan (förstås). Milstolparna i produktionen nås med allt kortare mellanrum. Den miljonte bilen, en Saab 99 Combi Coupé, byggdes i januari 1976. Bil nummer 2.000.000, en Saab 9000 Turbo, i mars 1987 och bil nummer 3.000.000, en Saab 9-5 Sedan, tillverkades i oktober 1997.

59. I USA har en Saab 900 Turbo av 1989-års modell lagt 160.000 mil bakom sig (motsvarande 40 varv runt jorden!) med originalmotorn och originalturbon. Ägaren, försäkringsagenten Peter Gilbert, planerar att donera sin bil till ett lokalt bilmuseum hemma i Wisconsin. Själv kör han vidare i den Saab 9-5 som Saab i USA skänkte honom när rekordet var bekräftat.

60. Saab gick in i jubileumsåret med såväl ett europeiskt som ett globalt försäljningsrekord från 2006 i ryggen. Över 130.000 bilar såldes under 2006 världen över, av dessa såldes drygt 80.000 i Europa. Innovativa konceptbilar som Aero X och Saab BioPower Hybrid Concept visade på en spännande framtid för Saab. Och med nya produkter på gång i nya marknadssegment, lovar de kommande 60 åren att bli minst lika händelserika!

Dagens låt:
Kool Keith "Livin´ Astro"

/insnöad

2 comments:

sugplopp said...

Jösses mannen! Från 0 till 3549 ord på två inlägg.

:)

Ronnie said...

Herregud! Och så har jag fått höra att MINA inlägg är långa!

Men jag förstår precis vad du menar! Känner ju likadant för min scoots...