Wednesday, February 28, 2007

Sura äpplen.

Tänkte jag skulle göra mig av med en Rikskupong på lunchen idag.
Sagt och gjort passade jag på att tala om för receptionisten att ta en greksallad till mig från samma ställe som dom skulle beställa ifrån.
Kan bara säga att den salladen inte var någon höjdare! Smakade sunkigt och den enda dressingen dom hade kvar var bearnaise! Tack så jävla mycket! En greksallad med ”bea” är ingen höjdare, bara så att ni vet! Som tur hade jag inte på så mycket av skiten.
Frågan är bara hur jag kunde vara så dum i huvudet att jag ens tro att det skulle smaka bra!? Skyller på Mr. Murphy igen!
Tycker att han kan ta och dra iväg till nästa stackare som jag slipper få mitt liv förestat hela
tiden.

Idag skall jag lämna tillbaka nycklarna till den gamla lägenheten.
Känns riktigt bra att äntligen bli av med dom.
Efter jag gjort det så skall jag åka hem och byta om till jobbarkläder.
Anledningen till detta är att min vän flyttar idag och eftersom jag, i ett svagt ögonblick, lovat att hjälpa till så är det bara att bita i det sura äpplet. Hahaha! Jag får väl se det som ett träningspass så går det nog bättre.

Dagens tips:
Låt bli att köpa sallader från lokala pizzanasare.

Dagens låt:
RATATAT – LEX


/Papadopolos

Tuesday, February 27, 2007

Han är på besök igen!

Det är bara att konstatera att lagen om alltings jävlighet, Murphys lag, har slagit till och det med besked!
Kan det gå åt helvete så gör det också det i mitt fall.

Jag kan berätta lite smått vad som hände mig igår.
För det första så var jobbet ingen höjdare. Jag bad om mera tid för att få fram vissa dokument men vad händer? Jo jag får mera jobb som läggs på hög. Tack som fan!
Väl på väg hem från jobbet så smäller det till om bakaxeln på Saaben! Det verkar inte bättre än att en wire till handbromsen har gått av när jag försökte mig på att få bilen att ta en sväng utan understyrning. Nu när jag kör så smäller det till om den högra bak bromsen och självklart är det inte bra. Nu har nöden ingen lag så jag kör på med skiten i alla fall. Gasa tills det rasar helt enkelt, och om jag känner Mr. Murphy rätt så kommer det att ske förr än jag anar det.

När jag väl kom hem insåg jag att jag var tvungen att åka till gamla lyan för att tömma avfrostningsvattnet samt göra rent i kyl och frys. Sagt och gjort så åkte jag dit. När jag väl kom fram såg jag att det hade runnit över vatten och att golvet var lite blött. Ingen fara tänkte jag så det var bara till att tömma den överfulla byttan…trodde jag ja. När jag skulle tömma den så muppade jag till det så att allt vatten åkte ut på golvet! Tack som fan! Bara att försöka sig på att torka upp vattnet med det lilla papper jag hittade. Att efter det stå och göra rent i kylen iförd dyngsura strumpor var en riktig höjdare. Rekommenderas varmt!
Efter ett bra tag så var jag på väg hem igen. Tänkte att jag skulle plocka upp lite kassar som låg i bilen när jag ändå hade händerna fria. När jag tog upp den första papperskassen så gick den sönder så allt innehåll hamnade i snön! Fyyyyyy faaaaaaaan! Nu började det svartna lite lätt för mina ögon, men trots det så plockade jag snällt upp alla prylar till dom förbigåendes förtjusning. Hoppas jag gjorde deras kväll!?

Eter ett tag så var jag uppe i lyan med alla saker nöjd och belåten. Efter att jag fått i mig lite mat så tänkte jag sätta igång med att installera mitt hemmabiosystem. Jag har inte längre än att backa upp den första lådan innan lådan havererade i händerna på mig och innehåller flög ut på golvet. Detta var droppen för mig så jag la ner alla projekt och lade mig på soffan med en tidning.

Fridens


/Grrr…

Monday, February 26, 2007

Som jag har väntat!

Äntligen måndag!
Som jag har väntat på att jag skall få kliva upp ur den varma sängen och släpa mig till jobbet!
Denna morgon var det värre än någonsin att motivera sig till att gå upp.
Sov inte så många timmar inatt så det är därför jag är helt slut i skallen.

Jag kanske skall passa på att resumera helgens bravader.
I fredags efter jobbet så packade jag och Vero ner det sista i lägenheten innan vi fyllde Caddyn med ett gäng kartonger. När vi väl fått upp kartongerna i våran nya lya så bestämde vi oss för att inte göra så mycket mer än att äta lite sushi och dela på en flaska skumpa.

En helt okej fredag om ni frågar mig.

En glad Vero:
Lördagen var desto mer innehållsrik.
Redan klockan 09:00 befann jag mig på OKQ8 och plockade upp en Renault Master som klarade av att svälja 8m3 .
Först trodde jag att bilen skulle vara för liten men döm om min förvåning när den visade sig vara helt lagom stor för vårat lilla flyttlass. Eftersom vi hade våra föräldrar med från start så gick lastandet fort som tusan.
Även avlastandet gick fort då ett gäng vänner dök upp och hjälpte till med lyftandet!
Tror att vi var klara med flytten runt lunchtid. Kan inte förstå att det gick så snabbt och smidigt! Tack som tusan alla som var med och hjälpte till, speciellt våra föräldrar som till och med tog hand om flyttstädningen!
När jag skulle lämna tillbaka skåpbilen fick jag mig en riktig överraskning när jag skulle tanka upp den. Han bara med att trycka till på handtaget så var tanken full! Det gick i hela 2,57 liter!
Sjukt med tanke på att jag var extra gasglad med den stackaren och att vi körde både flyttlass och lite nöjeskörning med den!
Senare på kvällen dör ett gäng vänner upp och festade in den nya lägenheten.
Det var en lugn tillställning men trots det var jag bakis som tusan på söndagsmorgonen när jag skulle knalla till den gamla lyan för att hjälpa till med den sista städningen.
När jag kom fram så upptäckte jag att dom redan var i princip klara med städningen!
Det jag gjorde var att dammsuga och damma lite samt frosta av kylen.

Söndagskvällen tillbringades med katten, som till en början verkade mycket skeptisk till den nya lägenheten. Senare på kvällen hade han accepterat sitt öde och då var allt nästan som vanligt igen, d.v.s. han busade runt, klöste på diverse saker, strök omkring som värsta strykarkatten m.m.
När klockan närmade sig midnatt så försökte jag mig på att somna men det gick inte!
Vet inte om det var en kombo av att jag var bakis och att jag infann mig i en, än så länge, främmande lägenhet tillsammans med Fritz som var anledningen till min insomnia?

Nu måste jag hämta en mugg med java så att jag inte somnar här på jobbet…

Dagens låt:
Shack - Cup of Tea

/Brallan Valetin

Friday, February 23, 2007

slappapappa.

Ännu en arbetsvecka är avklarad!
Nu skall jag inte påstå att jag har haft en så jobbig vecka, speciellt inte idag.
Runt 08:40 lämnade jag jobbet för att hämta upp Vero.

Vi åkte till banken för att fixa det sista innan flytten. Det var en rätt trevlig känsla att få nycklarna till den nya lägenheten.Nu kan äntligen flytten starta på allvar!
Tänkte försöka mig på att flytta så mycket som det bara går ikväll för att sedan ta dom lite tyngre prylarna imorgon.

Nu bär det av hemåt.


Dagens låt:
Cranes - Vanishing Point


Trevlig helg!

/T

Thursday, February 22, 2007

Nudelparty!

Shit vad veckorna går fort.
Sitter på jobbet och lider av paltkoma orsakat av Spicy Hot:s stekta nudlar med grönsaker.
Jag hade bara tänkt äta upp hälften av maten med eftersom mina jobbarkompisar är riktiga tuffingar så var det bar aför mig att vika mig och äta upp resten av maten också. Om jag inte hade gjort det har jag säkerligen blivit hånad för resten av dagen. Det sjuka är att min kontorskompanjon åt lika mycket mat som jag gjorde men han verkade inte så mätt. Medan jag sitter och beklagar mig för honom över hur illa jag mår över att ha ätit så mycket så kläcker han ur sig ”Jag känner mig hungrig!” och ”Jag måste hämta ett äpple så jag över lever.”. Va fan! Är det mig det är fel på eller har alla andra på jobbet en sjuk ämnesomsättning? Jag kommer i alla fall inte äta nåt mer idag för så exploderar jag.

Ikväll så tänkte jag försöka mig på att packa och montera ner det sista i lägenheten.Jag blir förbluffad flera gånger om dagen över hur mycket onödigt man kan ha i en lägenhet.Vi har bestämt oss för att skicka iväg så mycket som möjligt till Myrorna så vi slipper fylla våran nya lya med en massa skit.
På tal om det så får vi nycklarna till lägenheten imorgon fredag! Skall bli spännande att äntligen få tillgång till stället.

Sedan kan jag passa på att, i all vänlighet, be om flytthjälp när vi skall flytta på lördag.
Eftersom jag hämtar bilen runt klockan 09:00 så kommer vi nog att sätta igång med flytten runt 10-snåret. Välkomna att hjälpa till, det skulle uppskattas!

Som tack kommer vi att bjussa på lite flyttöl och tilltugg.

Dagens låt:
Metric - Empty


Mvh /T

Tuesday, February 20, 2007

Många frågor blir det...

Efter att ha läst i ett par forum om våran miljö, och om hur folk tycker och tänker om det som sker, så börjar jag fundera på vad det är som har hänt med oss människor egentligen?

Ordet ”Miljö” har blivit ett starkt laddat ord och att vara miljövän är näst intill ett skällsord!
Hur kommer det sig att det har blivit så?
Så fort ämnet ”Miljö” tas upp så känns det som att majoriteten av människorna börjar skruva på sig och antar försvarsposition.
Inställningen ”Jag-skiter-i-allt-för-min-insats-gör-i-alla-fall-inte-ett-skit” verkar ha blivit mer utbredd, för att inte tala om folket som avfärdar det faktum att människorna, med största sannolikhet, nog är den bidragande orsaken till den påskyndande globala uppvärmningen
(med tanke på att forskarvärlden är överens om det så tycker jag att gemene man även skulle kunna ta och acceptera det).

Det känns som det nästan har gått överstyr och att vissa rent av skitar ner med flit bara för att markera att dom inte tänker bry sig.
Handlar detta beteende om okunskap, rädsla eller bara om ren och skär egoism?
Jag kan ha förståelse över att folk har svårt att tumma på sin välfärd men jag tycker inte att man behöver vara rädd för förändringar.

Sedan kan man ju fråga sig vad välfärd är?
Är det enbart det materiella, och då gärna i överflöd, eller är det ren och välmående natur/miljö?
Om vi fortsätter i samma takt som idag så kommer det sistnämnda att bli framtidens lyx och välfärd. Redan idag så finns det miljöflyktingar som blir tvungna att fly vind för våg bara för att miljön är ur balans…

Att sedan säga att klimatförändringarna är helt naturligt köper jag inte helt och hållet.
Visst har vi haft temperaturskillnader på jorden, men med tanke på hur snabbt det har accelererat den sista tiden, och med tanke på hur många naturområden vi har förstört på så kort tid så är det rätt uppenbart att vi är delaktiga i det hela (hur var det med forskarna nu igen?).
Även om det nu vore så att det var helt naturligt så tycker jag att det är bättre att leva på ett mer hållbart sätt än att inte göra det. Vi har ju knappast något att förlora på att leva mer i fas med våra tillgångar.

Jag föreslår att vi inte spiller någon tid och tar tag i det nu, annars kommer likgiltigheten att bli våran undergång.


Dagens låt:
Early Years - So Far Gone

Nej nu skall jag sluta klura och återgå till mitt jobb.

Over and out!

/T

Monday, February 19, 2007

Zombie!

Så var vecka 8 startad, och shit vilken start den fick då!
Känns som jag är en zombie på jobbet idag. Lyckades inte sova tillräckligt inatt.
Låg vaken och lyssnade på nattradion istället. Antar att det var lördagens galej som fått mig ur fas. Med tanke på vilket galej det var så kan jag, trots yrsel och sömnbrist, säga att det var värt det. Tony och Johanna bjöd på en riktigt trevlig förfest med tilltugg, drinkar och finsk musik!
Den trevliga festen till trots så halkade vi till Raw för att kolla in kvällens utbud…
Givetvis så råkade jag få på mig mina dansbrallor så än en gång har jag slitit på Raw:s dansgolv. Nog om detta… Hahaha!

Känns som denna vecka kommer att vara en lång transportsträcka…
Jag längtar nämligen till att det skall bli fredag igen för då får vi nycklarna till våran nya lägenhet. Får väl försöka utnyttja denna vecka till att samla en massa kartonger, boka lastbil, packa, slänga en massa skit m.m. Känns som det inte är hållbart nåt mer att skjuta upp på dom sakerna.

Dagens låt:
The Shins - Phantom Limb



Nu måste jag ta tag i mitt jobb så att dagen går lite fortare.
Bläääääää…
/T

Friday, February 16, 2007

Warpspeed!

Fredag igen!
Känns som man borde vara mer uppjagad än vad jag är men jag kan inte känna så stor glädje för denna helg.
Känner bara en tomhet inför dessa dagar som komma skall. Är det nåt fel på mig?
Som det ser ut i dagsläget så kommer det inte att hända så mycket extravaganta saker som jag skulle önska.
Hoppas för kung och fosterland att någon vill haka på ut en sväng ikväll… (Ronge du har inget val!)
Något som skulle lätta upp den annars så går vardagen skulle var en resa till ett avlägset, varmt och billigt land tillsammans med ett gång polare.

C´mon lads… är det nån som hakar?

Nej nu är det dags för mig att sluta gnälla och tänka på vilket vin jag skall köpa efter jobbet!
Skall man gå på dom exklusivare vinerna eller ska man släpa hem en kartong med nåt skabb som tillfredställer mina yrselbegär? Hahaha!

Dagens låt:
Brett Anderson - Love Is Dead


Cheers /

Krabban

Thursday, February 15, 2007

Sea of Trouble.

Ny dag, nya äventyr!
Som bekant var det alla hjärtans dag igår. För min egen del blev det alla floppas dag!
Flopparna började så fort jag kom hem igår. Det första jag gjorde när jag kom hem var att ha ner mitt special edition glas från Guinness så det gick i tusen bitar! Fan!
Strax efter det insåg jag att vi hade väldigt kort om tid om vi skulle hinna med att äta m.m. innan det var dags att åka till Strängnäs för att avnjuta The Queen på Saga biografen.

Försökte mig på att vara effektiv och duscha snabbt så jag kunde hjälpa till med matlagningen.
Klart som fan det inte gick. När jag kom ut ur duschen så upptäckte jag att katten bestämt sig för att överkastet var en toalett! Det var bara att sätta igång med saneringen. I samma veva så passade jag på att tömma kattlådan som ändå behövde göras rent. Duktig Tim tänkte jag fram tills jag insåg att det inte fanns någon kattsand hemma. Damn!
Skit sak samma tänkte jag eftersom Vero ändå var på väg till affären för att köpa lite tillbehör till maten. När jag försökte mig på att ringa henne och be henne köpa med sig kattsand så ringde det i hallen istället! Fan, hon hade glömt luren hemma! Fick snällt knalla till affären själv.

Under tiden jag var på vift så hade Vero redan hunnit klart med maten.
När vi var klara med maten hade vi 30 minuter på oss att hinna till biografen i Strängnäs, men innan vi kunde bränna på så var jag tvungen att mata Saaben med lite soppa också. Stressad var bara förnamnet… Snabbtankade på Q-star innan siktet lades på Strängnäs.
Strax innan vi kom till Strängnäs så kollade jag på klockan, den visade 18:45.
Fint tänkte jag och slappnade av lite.
Mitt slappande skulle visa sig få ett abrupt slut på grund av en älg som ville över vägen!
Älgen hoppade fram ur ett krondike några meter framför bilen.
Vi höll väl en hastighet på 90 km/h när detta hände så jag antar att det bara var tur att jag han reagera, ställa mig på bromsarna och styra undan så vi slapp krocka med både älgen och den mötande bilen som säkerligen undrade varför jag höll på att utöva sladdövningar i mötande körfält! Kan säga att min kropp var lätt skakad efter denna händelse.

Vi kom fram till biografen i tid och killen i kassan var vänlig nog att låta Vero köpa en Loka för ca. 7:- trots att den kostade 16:-. Filmen var över förväntan, så om ni inte har nåt för er så ta en titt på den. Tyvärr så hade vissa av besökarna bestämt sig att dom skulle dränka sig i en massa billig parfym vilket givetvis inte riktigt passade en gammal astmatiker mig! Lite pip i lungan får man räkna med om man missköter sig och inte tar sin medicin varje dag. Hahaha!

Hemfärden gick utan några som helst fadäser, som tur var.

Resten av kvällen gick i stillsam om än dock lite missförstådd stil.
Nog om mitt jävla gnällande!
Nu skall jag återgå till säkerhetsdatabladens underbara värld igen.
Dagens låt:
Cord - Sea of Trouble

Over and out /T

Wednesday, February 14, 2007

Dubbelmoralens riddare.

Onsdag den 14 februari 2007 - Det är alla hjärtans dag idag.

Jag är personligen inget stort fan av denna dag.
För mig är det ett kommersiellt jippo som är göder den svenska handeln.
Tycker att det är trevligare om man kan göra nåt random istället för att visa sin omtanke.
Trots detta kommer undertecknad att troligtvis hitta på nåt med Vero.
Jag är en dubbelmoralens riddare!

Tänkte även passa på att gratulera min vän Sara B som fyllde 30 år igår!
Tyvärr så hade jag inte möjlighet att närvara på hennes 30-årsfest som gick av stapeln i lördags. Jag hade verkligen velat vara där och firat av henne med alla vänner som man tyvärr inte träffar så ofta nåt mer. Om det är någon som läser denna blogg och som var på festen så skulle jag uppskatta lite bilder från spektaklet.

Dagens låt:
Larrikin Love - Six Queens


Fridens /Tim

Tuesday, February 13, 2007

Värdelöst vetande!

Som vissa kanske vet så är jag hjärntvättad sedan barnsben med att Saab ”is the shit”.
Även fast jag har haft en massa problem med mina Saabar så kan jag inte låta bli att älska dom.


Modellerna som ligger mig extra varmt om hjärtat är Sixten Sasons mästerverk Saab 92 till 99 och sist men absolut inte minst Saab og900!
Jag är så pass skadad att jag kan höra om det kommer en Saab.
Vissa modeller har ett säreget ljud som jag älskar.

Ett lite visslande ljud som bara en skabbig Saabväxellåda kan frambringa! Underbart!
Ett annat ljud som är underbart är när man hör en og900 med T16-motorn i stå på tomgång!

Den låter lite som en tändkulemotor. Sjuk som jag är blir jag glad av det ljudet.
Nu har jag en sån jäkla tur att jag får höra det ljudet ett antal gånger per dag då jag själv har en sån. Hela bilen är en glädjemaskin faktiskt och inte blir det sämre av att den går som ett as!

Jag kommer nog alltid att äga en og900T16…så de så!

Jag blir faktiskt lite skrämd av att jag är så pass skadad som jag är, men nu är det som det är och det är väl bara att gilla läget!

Som skadad Saabentusiast blir jag givetvis glad över det faktum att Saab i år firar 60 år som biltillverkare!


Värdelöst vetande från http://www.saabsverige.com :

1. Svenskan Greta Molander, som började köra rally 1929, var först med att bärga ett pris för Saab i Monte Carlo-rallyt. Hon tog hem ”the Ladies Cup” 1952 bakom ratten på en Saab 92, tio år innan Erik Carlsson tog hem den första av sina två totalsegrar i Monte Carlo-rallyt.

2. Saab övervägde under en period att ge sig in i båtbranschen. 1944, när krigsslutet närmade sig, började flygplanstillverkaren Saab att se sig om efter annan lämplig produktion att diversifiera med i fredstid. Ett antal båtar med aluminiumskrov, inklusive några med bärplan i fören, togs fram, men i slutänden kom man fram till att biltillverkning var ett säkrare kort.

3. Det var en ryggåkomma hos en medlem i Saabs dåvarande lednings-grupp som drev fram utvecklingen av den eluppvärmda förarstolen, en innovation som Saab presenterade 1971. Smärtorna var särskilt kännbara under frostiga, kylslagna morgnar och en kollega utvecklade därför ett uppvärmningssystem för att lindra plågorna. Eftersom lösningen var både effektiv och uppskattad kom den snart i ordinarie produktion.

4. En bilmodell i skala 1:10 av en tidig Saab 92-prototyp testades i vind-tunnel redan 1946. Tester av det slaget var mycket ovanliga bland tillverkare av standardvagnar vid den tiden men föll sig naturliga för en flygplanstillverkare. De 0,32 i luftmotstånd som den slutliga prototypen presterade var exceptionellt lågt för en seriebil vid den tiden och är ett konkurrenskraftigt värde än idag.

5. Ungefär som med de första T-fordarna kunde man få sin tidiga Saab 92 i valfri färg, så länge den var buteljgrön. Den kulören fanns nämligen att tillgå i närmast obegränsade kvantiteter i form av överskott från armén efter kriget. Saab erbjöd inga alternativa färger förrän till modellåret -52.

6. 1993 kom Saab med en funktion som är vanlig i cockpit ombord på flygplan när man introducerade instrumentdata och -belysning enligt ”vid behov-principen” i nya Saab 900. Den innovativa ‘Night Panel-’ funktionen på Saabs bilar gör det möjligt för föraren att eliminera potentiella distraktionskällor genom att släcka allt på panelen utom hastighetsmätaren och viktiga varningslampor.

7. Saabs motorguru Per Gillbrand – av många beskriven som turbomotorns fader – har en enkel förklaring till sin kärlek för turbon: “Alla motorer har en oljepump, en bränslepump och en vattenpump – så varför inte också en luftpump, vilket ju i praktiken är vad det handlar om. Jag finner det märkligt att inte alla motorer har en turbo!”

8. Saab arrangerade vad som förmodligen var världens högst belägna billansering när Saab 9-5 Aero SportCombi presenterades 2000. Media bjöds in till ett flygfält 2.650 ö.h. på en skidort i New Mexico i Klippiga bergen för att göra jämförande accelerationsprov med konkurrerande premiumbilar. Testet visade att Saabs eget motorstyrprogram Trionic klarade att bibehålla turbomotorns prestanda (trots den tunna luften) medan medtävlarna hamnade på efterkälken.

9. 1966 utförde Saab, för att hålla ankomsten av Saab 99 hemlig, uthållig-hetstester med ett antal prototyper i en gammal flyghangar. Utdragna non stop-körningar gjordes där prototyperna cirklade runt flera dagar i sträck för att testa livslängden hos drivaxlarna.

10. Den bästsäljande Saaben genom alla tider är första generationen av klassiska 900:an. Totalt 908.817 bilar byggdes mellan 1978 och 1993, av dessa var 48.888 cabbar. Av många ansedd som den mest karis-matiska Saaben, är åtskilliga 900:or än idag ute på vägarna trots att 13 år har gått sedan produktionen upphörde. Vissa vårdas ömt av samlare men många fungerar som dagliga transportmedel. Saabs tillförlitlighet och slitstyrka gör att många har kunnat lägga enorma miltal bakom sig.

11. År 2006, 20 år efter introduktionen, passerade den totala försäljningen av Saab Cabriolet kvartsmiljonstrecket, ett bevis för Saabs frontposition i textiltakens premiumsegment. På många marknader är Saabs cabriolet bästsäljaren i klassen.

12. När kameran rullar och handlingen drar igång, är det inte sällan en Saab Cabriolet i rollistan. Jack Nicholson (As Good As It Gets), Matt Damon (The Bourne Supremacy), Richard Gere (Final Analysis), Paul Giamatti (Sideways), Jerry Seinfeld (Seinfeld) och Reese Witherspoon (Sweet Home Alabama) har samtliga framträtt i en Saab Cabriolet på vita duken.

13. Redan 1952 satte Saab en industristandard genom att placera bensin-tanken lågt och mellan bakhjulen för bättre kollisionsskydd och effektivare viktfördelning.

14. 1991 satte Saab en annan designstandard i branschen genom att placera smidiga förvaringsfickor i framkant på förarens och frontpassagerarens stolar på nya Saab 9000CS. Den finessen används numera också av många andra tillverkare.

15. Den smidiga, koreograferade rörelsen hos kopphållaren i Saab 9-5 gjorde en brittisk journalist från ”Times” så imponerad att han jämförde den med åsynen av en JAS Gripen som med en roll bryter sig ur formationen och fäller ut hjulställen inför landningen.

16. Saabs ingenjörer älskar att ”snacka vrid” när de diskuterar turbo-laddning och refererar till den närmast gränslösa kraft som strömmar till vid gaspådrag utan att man behöver anstränga motorn. Faktum är att vridmomentkurvan hos Saabs motorer ofta, med sin långa, flata profil, har liknats vid den platåliknande siluetten av berget Ayers Rock i Australien.

17. Gunnar Ljungström, flygingenjören som ledde projekt Saab 92, bibehöll sin känsla för innovationer långt efter pensioneringen. När han var i 80-årsåldern designade han en stol i trä som enkelt kunde omvandlas till en trappstege för äldre i hemmet. Den producerades under en period av ett företag i Trollhättan, Saabs hemstad.

18. Det finns flera goda skäl till att tändningsnyckeln i Saabs bilar är placerad mellan framstolarna. God ergonomi, ett arv från utformningen av cockpits, dikterar en placering där den är lätt åtkomlig i närheten av handbromsen och växelspaken. Den placeringen reducerar också risken för knäskador i samband med en olycka. Det är ingen slump att flertalet kontroller i ett flygplan är placerade i mittkonsolen.

19. Redan 1985, långt innan grön energi blev ett ämne på agendan, försåg Saab konceptbilen EV1 med ett tak bestående av solceller som hade till uppgift att driva en ventilationsfläkt som skulle hålla bilen sval när den parkerades i heta omgivningar. Den hade även integrerade, självläkande stötfångare och instrument med Night panel-funktion.

20. Designen av de innovativa lasthållarna i bagageutrymmet på Saab 9-5 SportCombi var inspirerad av de hållare man använder inom flyget för att säkra stolarna i kabinen. Hållarna är starka nog för att bära upp hela bilens vikt, något som demonstrerades 1998 i England när man vid pressvisningen lät hissa upp en komplett bil (minus vätskor) i en kran vars enda fästpunkt bestod av krokar i lastskenorna.

21. Den häpnadsväckande konceptbilen Aero X från 2006 knyter an till Saabs flygarv för att ge föraren ett klart, obehindrat siktfält på 180° grader genom att man har använt en huvliknande konstruktion á la flygplan för att eliminera behovet av vindrutestolpar – och dörrar. Inspirerande design som vann amerikanska ”Autoweeks” Best in Show-pris vid debuten på Geneve-salongen och som av brittiska ”Autocar” utsågs till Concept Car of the Year i Storbritannien.

22. Namnet ”Saab” är en akronym för Svenska Aeroplan Aktiebolaget, grundat 1937. En stiliserad flygplansvinge, som återfanns i Saabs tidiga loggor, kan fortfarande beskådas i grillen på dagens bilar som en tribut till Saabs flygarv.23. Enligt en populär myt hade ingen i det 16 man starka teamet bakom den första Saaben något körkort. Myten är inte helt sann, men faktum är att flertalet av dem var flygingenjörer och saknade körkort. Från Saabs sida är man säker på att det enbart var projektledaren Gunnar Ljungström och testföraren Rolf Mellde som hade körkort.

24. Modellbeteckningen ‘92’ valdes för Saabs första bil eftersom det projektnumret stod näst i tur i det som ditintills enbart hade varit civila flygplansprojekt. Saab 91 (Safir) var ett tvåsitsigt skolflygplan och Saab 90 (Scandia) var ett trafikplan för 24 passagerare.

25. Sixten Sason, som designade de tidiga bilarna från den ursprungliga 92:an till och med den innovativa 99:an, var en ledande företrädare inom den framväxande disciplinen för industridesign. Han arbetade på frilansbasis och designade även t ex den första Hasselblad-kameran, motorcyklar från Husqvarna och hushållsmaskiner för Electrolux.

26. I källaren till ett hus i Saabs hemstad Trollhättan finns en väggmålning med nordiska scenerier, inklusive en stor avbildning av en Saab 92, signerad av Sixten Sason. Muralmålningen är daterad 1955 och man tror att den är utförd av Sason under en fest som hölls i huset.

27. Den ”fyrdimensionella” konceptbilen Saab 9X – först presenterad på Frankfurt-salongen 2001 – röstades fram som den främsta konceptbilen 2002 i en omröstning bland europeiska designers hos biltillverkare, designstudior och underleverantörer. 9X:s innovativa design erbjöd en coupé, en roadster, en kombi och en pick-up inom en och samma mycket mångsidiga grundarkitektur.

28. ”Toppola Camper” är en annorlunda lösning som på sin tid var populär i Sverige bland Saab 99- och 900-ägare. Den konverterade deras bilar till en ”bilhusvagn”, komplett med spis, värmare, ståhöjd (i bakänden) och en dubbelsäng. Hela modulen, en slags bilvärldens motsvarighet till en ryggsäck, sätts på plats efter att man har tagit bort bilens baklucka.

29. Stålpanelerna till den allra första Saab-prototypen (92.001, byggd 1946) hamrades till sin rätta form av plåtslagare som arbetade med träformar som stod placerade i hästgödsel. Det ansågs nämligen att just detta fjädrande underlag gav den rätta responsen och känslan när plåtarna skulle formas. Och en tidig fullskalemodell i trä fick sin rätta, skinande kulör med hjälp av svart skokräm i stället för färg.

30. De ”okända” projektnumren i Saabs modellserie – 94, 97 och 98 – användes för bilprojekt, varav ett ledde till kommersiell produktion. Projekt ‘94’ var den tvåsitsiga sportbilen Sonett I, av vilken sex prototyper byggdes 1956. ‘97’ användes för det som senare blev sportcoupéerna Sonett II och III som i olika utföranden byggdes 1966-74. ‘98’ var en prototyp som togs fram 1974 till en femdörrars variant av kombin Saab 95.De förväntade försäljningsvolymerna bedömdes dock vara för små för att motivera att bilen sattes i produktion.

31. Erik Carlsson fick smeknamnet ”På taket” för sina tidiga bravader i diverse rallyn. Till saken hör också att Astrid Lindgrens böcker om Karlson på taket var högaktuella vid den tiden. Men han kunde lika gärna ha fått det för den nya vältteknik han utvecklade ihop med kart-läsaren Gunnar Palm för att få loss bilen ur lera i Safari-rallyt.

32. Sten Wennlo, Saabs VD under 70-talet, var en viktig pådrivare beträff-ande utvecklingen av turbomotorn. Efter en hemlig testkörning på kvällstid stannade han vid en korvkiosk, ringde utvecklingsavdelningen och gav grönt ljus för produktion. Det hampade sig så att kioskägaren senare blev den första Saab 99 Turbo-kunden.

33. År 1957 skapade ett reklamfoto i en annons som skulle illustrera mång-sidigheten hos en Saab 93 kontroverser i Sverige. Fotot visade hur bilen, med fällda säten, enkelt kunde bäddas som en dubbelsäng. Problemet var bara att kvinnan i det unga paret på bilden saknade vigselring! Efter starka protester försåg man i all hast, med hjälp av retuscheringsarbete, den unga damen med den nödvändiga ringen.

34. 1986 och igen 1996 stormade en klunga Saab-bilar runt den klassiska högfartsovalen Talladega Speedway i USA i syfte att sätta ett antal fart- och uthållighetsrekord för standardbilar. 1986 körde den främsta 9000 Turbo-bilen 100.000 km, med stopp enbart för service, däck-, olje- och förarbyten, med en snittfart på 213 km/h. Tio år senare körde den snabbaste Saab 900 Turbo-bilen 40.000 km med en snittfart över 226 km/h.

35. ”78 Saab” är inte ännu ett ”okänt” projektnummer hos Saab utan namnet på ett populärt, australiensiskt rockband som bildades i juni 2005. Namnvalet kom sig av att en av medlemmarna råkade äga en 1978 års Saab när man grunnade på ett smart bandnamn. Så kan det gå.

36. Under 70-talet ägnade sig Saab åtskilligt åt internationella sponsor-satsningar. Man stöttade lovande unga talanger som Björn Borg och Ingemar Stenmark på deras väg mot internationell stjärnstatus. Under begreppet ”Superswedes” hjälpte de båda t ex till med lanseringen av Saab 99 Turbo.

37. James Bond, agent 007, körde Saab 900 Turbo i de tre romaner om honom som skrevs av James Gardner 1981-85 efter att Bonds skapare Ian Fleming hade avlidit. En version av Bond-bilen, kallad ”Silver Beast”, byggdes av Saab i marknadsföringssyfte och återfinns numera på Saabs bilmuseum i Trollhättan. Den har t ex finesser som inbyggd mobiltelefon med SMS – vi snackar 80-tal – och tårgasspridare.

38. Erik Carlsson är svåger till racerlegenden Sir Stirling Moss som agerade kartläsare åt Erik i Safari-rallyt 1965. Dessvärre körde man vilse och tvingades bryta men det var inte Moss’ fel – navigationsutrustningen hade gått sönder.

39. 1980 tog Saab fram en innovativ promotionvideo där tennisesset Björn Borg och rallystjärnan Stig Blomqvist skulle ”byta jobb” med varandra. Man fick se Borg coacha Blomqvist på tennisbanan och Blomqvist lära Borg bilkörning i den högre skolan. Efteråt menade Björn att det var den mest nervslitande upplevelse han någonsin varit med om. Men om sanningen ska fram så var han en långt bättre rallyförare än det Stig presterade på tennisbanan.

40. Under 60-talet tillverkade Saab en liten husvagn – SAABO – i mindre omfattning. Lätt och enkel men ändå mångsidig, vilket har bidragit till att många har överlevt och nu skattas högt bland samlare. SAABO-vagnar är frekventa gäster på Saab-träffar där de bidrar till Saab-andan och kamratskapet – samt till att spara hotellpengar.

41. Saabs ledningsgrupp deltar för närvarande i ett fältprov med Saab AlcoKey, det innovativa alkolås som gör bilen obrukbar om föraren inte kan prestera ett utandningsprov på rätt sida lagen. De frivilliga testarna på Saab ingår i en testgrupp på 100 personer i Sverige. Saab AlcoKey har redan vunnit utmärkelser, det utsågs till ”Årets Hjulklapp 2006” av Motormännen som ett utmärkt exempel på en innovation som bidrar till att förbättra trafiksäkerheten.

42. Saabs “säkerhet i verkliga livet”-filosofi stammar från flygarvet där säkerheten för piloten och passagerarna är helt avgörande. Saabs databas med analyser av mer än 6.100 verkliga olyckor med Saab-bilar har sina rötter ända tillbaka till 1948, den första noteringen handlar om en olycka där en av Saabs testförare var inblandad.

43. Den snabbaste produktionsbilen någonsin från Saab är dagens 9-3 Aero SportSedan. Dess 250-hästars, 2,8-liters V6-turbo (finns även i Cabriolet och SportCombi) är en sofistikerad kraftkälla som representerar det allra senaste inom turbo, baserat på all den kompetens som Saab har byggt upp på de trettio år som har gått sedan lanseringen av 99 Turbo.

44. 1982 blev Saab den första billtillverkaren som använde sig av nya ersätt-ningsmaterial för asbest när man introducerade asbestfria bromsbelägg och kopplingslameller. Och 1991 var man också först i branschen med att ersätta freon i bilarnas luftkonditioneringssystem.

45. 1996 satte en Sonett 1 ägd av Saabs bilmuseum – och med Erik Carlsson bakom ratten – ett nytt svensk hastighetsrekord för landsvägsbilar (med motorer på upp till 750 cc) med 159,4 km/h, exakt 40 år efter att bilen byggdes. Samtliga sex Sonett 1 som tillverkades finns fortfarande kvar, två av dem är i Saab-museets ägo.46. Saab 9-5 BioPower är världens enda bioetanoldrivna bil som förser föraren med mer effekt och bättre prestanda, samtidigt som den reducerar de fossila CO2-utsläppen. Tack vare den turboladdade motorn kan Saab dra nytta av det högre oktantalet (104 oktan) hos E85-bränslet. Flexfuel-bilar kan köras på antingen bensin eller förnyelsebar bioetanol som E85, en blandning med 85 procent bioetanol och 15 procent bensin.

47. För bästa rundslagningsskydd är vindrutestolparna och rutramen hos dagens Saab 9-3 Cabriolet stark nog för att klara en belastning på 3,5 ton, vilket motsvarar bilens vikt drygt två gånger om.

48. Saabs bilar är konstruerade för att hjälpa dig att överleva en älgolycka. Saabs simulerade älgkrocktest togs fram i mitten på 80-talet och in-begriper att bilen kör på en 350-kilos älgattrapp rakt framifrån i 70 km/h. Älgolyckorna på svenska vägar är i tilltagande igen och detta krävande test är ytterligare ett bra exempel på Saabs ”säkerhet i verkliga livet”-filosofi.

49. I akt och mening att 1962 bärga sin tredje seger i Engelska RAC-rallyt, lämnade Erik Carlsson en inte så lite förgrymmad Saab 96-ägare bakom sig efter att ha ”stulit” en vital del i bakfjärdingen till hans parkerade bil (för att ersätta en havererad del på tävlingsbilen). De båda blev dock goda vänner efteråt.

50. Det mest extrema utvecklingsstadiet av Saab 9-3 SportSedan torde vara det 550-hästars monster som Per Eklund tävlar med i rallycross-EM. Med fyrhjulsdriften accelererar den från 0 till 100 km/h på 2,2 sekunder, väl i nivå med vad en F1-bil klarar.

51. Saabs ”säkerhet i verkliga livet”-filosofi gör sig också påmind i form av den unika ”pendeldesignen” av B-stolpen i 9-3 och 9-5. Den har visat sig mycket effektiv i kampen för att styra bort inkommande krockvåld från passagerarutrymmet i sidokollisioner.

52. Från 1997, i och med introduktionen av Saab Active Head Restraints (SAHR) i nya Saab 9-5, ha Saab gått i täten i branschen i arbetet med att utveckla skydden mot whiplash-skador i bakändeskollisioner. En studie som Saab låtit göra och som publicerades i ansedda ”US Journal of Trauma” 2003, konstaterade en skadereduktion på fantastiska 75 procent av svåra nackskador i krockade bilar med SAHR-systemet jämfört med äldre Saab-bilar utan SAHR.

53. Den första hybridbilen helt utan några utsläpp från fossila bränslen är redan här. Saab visade på Stockholms Bilsalong i april 2006 upp konceptbilen Saab BioPower Hybrid Concept, baserad på 9-3 Cabriolet. Den kombinerar elektriska kraftkällor med en turbomotor som går på 100 procent bioetanol. Den är även världens första hybridcabriolet.

54. Saab har redan utvecklat en fungerande flexfuel-motor som körs på rent E100-bränsle – som alltså helt eliminerar utsläppen av fossila CO2-emissioner. Tekniken återfinns i den 400-hästars, dubbelturbomotor som driver prisbelönta konceptbilen Saab Aero X från 2006.

55. Saab har räknat ut att en Saab 9-5 BioPower-förare som i snitt kör 15.000 km per år på E85-bränsle, minskar sin förbrukning av bensin med 1.060 liter och reducerar därmed kraftigt utsläppen av fossil CO2.

56. Miljardären och superentreprenören Sir Richard Branson kör numera en Saab 9-5 BioPower för att markera sin övertygelse om vikten av grönare bilkörning. Bransons företag, Virgin Group, ska de kommande tio åren investera 1.6 miljarder pund i forskning och utveckling av biobränslen, inklusive bioetanol för transportändamål.

57. Bland de Saab-innovationer och koncept som aldrig kom i produktion återfinns t ex som thermo-ackumulatorn, tänkt att lagra motorvärme för snabbare uppvärmning vid kallstarter. En annan klurighet var avgas-påsen som skulle samla in och återföra avgaserna vid kallstarter till dess att katalysatorn värmts upp. Diverse installations- och utrymmesproblem gjorde att man aldrig utvecklade några färdiga produktionslösningar.

58. Fler än fyra miljoner Saab-bilar har tillverkats sedan den kommersiella produktionen påbörjades i december 1949. Bil nummer 4.000.000, en Fusion Blue Saab 9-3 SportCombi, rullade av bandet i juni 2005 och återfinns nu på Saabs museum i Trollhättan (förstås). Milstolparna i produktionen nås med allt kortare mellanrum. Den miljonte bilen, en Saab 99 Combi Coupé, byggdes i januari 1976. Bil nummer 2.000.000, en Saab 9000 Turbo, i mars 1987 och bil nummer 3.000.000, en Saab 9-5 Sedan, tillverkades i oktober 1997.

59. I USA har en Saab 900 Turbo av 1989-års modell lagt 160.000 mil bakom sig (motsvarande 40 varv runt jorden!) med originalmotorn och originalturbon. Ägaren, försäkringsagenten Peter Gilbert, planerar att donera sin bil till ett lokalt bilmuseum hemma i Wisconsin. Själv kör han vidare i den Saab 9-5 som Saab i USA skänkte honom när rekordet var bekräftat.

60. Saab gick in i jubileumsåret med såväl ett europeiskt som ett globalt försäljningsrekord från 2006 i ryggen. Över 130.000 bilar såldes under 2006 världen över, av dessa såldes drygt 80.000 i Europa. Innovativa konceptbilar som Aero X och Saab BioPower Hybrid Concept visade på en spännande framtid för Saab. Och med nya produkter på gång i nya marknadssegment, lovar de kommande 60 åren att bli minst lika händelserika!

Dagens låt:
Kool Keith "Livin´ Astro"

/insnöad

Monday, February 12, 2007

Grönt!


Dagens låt:
The Whip "The Muzzle No1"

Friday, February 09, 2007

Sjöhästar på språng!

Bomber och granater! Fredag igen!
Sjukt fint med fredagar tycker jag. Tycker dock att denna vecka har gått lite väl fort.
Det är knappt man hunnit blinka så är det helg igen. Inte för att jag klagar men, men…

Denna vecka har varit rätt lugn.
Jag har sysslar med jobb, möten, garagevistelse och lättare träning.
På tal om träning så kan jag nämna att jag har sjukligt ont i min arma kropp.
Det onda beror mestadels på att jag inte tränat så mycket sedan julen, och när jag väl tog mig ner till gymmet så tog jag i för kung och fosterland! Dum som jag är fattade jag inte att jag inte kunde köra på som jag gjorde innan, eller vänta nu, det var ju precis vad jag gjorde!
Äh! Skit sak samma, jag har ont och jag mår av det!

Helgens äventyr kommer säkerligen att bli av den lugnare sorten.
Ikväll så blir det inget märkvärdigt, utan på sin höjd middag med ett eller två glas vin med min käraste. Inte fy skam inte :)

Har klurat lite på om jag ska masa mig ut en sväng på lördag bara för att kolla läget på dom lokala haken. Får väl hoppas på att någon vill följa med mig på denna lokala expedition… om det nu blir av överhuvudtaget.

Dagens låt:
Regina Spektor ”Sailor Song”


Fridens /

Styrman Snesegel.

Monday, February 05, 2007

Tidsacceleration

Ja jävlar! Måndag igen!
Ett av livets mysterier är tidsaccelerationen under helgerna.
Hur man än försöker sig på att hinna med allt man vill göra så tar det ett par ögonblick innan klockan ringer och det är dags att masa sig tillbaka till jobbet. Märkligt fenomen måste jag säga. Nåväl, jag han med att parta brallorna av mig i lördags. Runt 17-snåret blev vi upphämtade och avdroppade i Tumbo. Kvällen påböjades med rundpingis, som jag förövrigt är helt värdelös på. Efter pingpongen var det dags för bastubad. Jag mitt rikspucko var smart nog att dricka rödvin i bastun. Inget jag såhär i efterhand kan eller vill rekommendera. För det första så blir ett vinglas skitvarmt i en 80 gradig bastu och för det andra så blir man helt sänkt av rödtjut! Nu har jag testat det och kommer förmodligen aldrig göra om det. Efter bastun var det tacobuffé, schlager och ännu mera rödvin som gällde. När vinet var slut var det dags för oss att bege oss ut på lokal. Taxin tog oss in till Raw där festen fortsatte med skumpa, bira och ett helvetes sväng. Utmattad tog jag mig hem när dom stängde för att sova min skönhetssömn…

Söndagen blev dagen innan till trotts en helt okej dag. Visst var jag lite segare än vanligt men vad gjorde det när garagebesök stod på schemat. Han med att kapa bort en herrans massa plåt från nåt som såg ut som en tröskellåda, svetsa tillbaka en ny inre tröskel, påbörja strippningen av bakaxeln m.m. Rätt bra jobbar med tanke på att jag inte var helt kry.

Dagens låt:
Willy Mason ”Save Myself”


/Puckot

Saturday, February 03, 2007

Still K.R.A.B.B.A!

LÖRDAG!
Damn va skönt det var att vakna upp kry i skallen!
Gårdagen blev så lugn som jag berättade om innan.

Vi gjorde en loppisrunda (utan någar fynd) för att sedan avsluta med an random shopping på stan. För min blev blev det ett par nya, vita pumas och en klassisk Ben Sherman.

Droppade av Vero vid slottsskolan och sadan lade jag mig själv på soffan med en bira.

Snart bär det av till Tumbo för äventyr av guds nåde!
Ett par Erdinger innanför västen sitter fin-fint och till Dr.Dre ”Still D.R.E” lika så!
Lördagar kan ju vara sämre om man säger så!

Dagens låt:
Dr.Dre ”Still D.R.E”


R.I.P

/T

Friday, February 02, 2007

Thank God It's Friday!

Sitter och längtar efter det magiska klockslaget, 16:00, för då kan man äntligen ta sin värdelösa dator och slänga den i väggen, alternativt hoppa på den.
Efter det går man lugnt och snällt till bilen och åker hem till lugnet. Wunderbar!

Passade på att köpa lite godis på bolaget när jag ändå var ute på uppdrag idag.
Min korg fylldes snabbt med två Rotari Brut Riserva, två Tierras de Luna 2003 och slutligen tre Erdinger Weissbier innan mitt samvete sa att det fick vara bra för denna gång.
Att gå och botanisera bland ädla drycker är nåt jag verkligen gillar.

Hoppas fortfarande på att jag skall springa på några flaskor Mackmyra Preludium 03, eller vilken Mackmyra som helst för den delen. Verkar som man måste stå och köa utanför bolaget med sovsäck och snorig nuna i en vecka om man skall vara säker på att få tag på en flaska.
Frågan är ju om det är värt det?
För samma pengar kan man få riktigt bra whisky från Skottland. Mmm…

Ikväll tänkte jag vara en lagom rolig kuf och bara ta han om mig själv. Tänkte ge mig på ett träningspass fredagskvällen till ära, för att sedan avsluta med en wiessbier framför teven.

Lördagen blir desto värre!
Runt 17-snåret skall ett gång uppspelta ”gubbar” bli upphämtade av Roger och Majsan.
Vi kommer att droppas av i Tumbo där bastun förhoppningsvis redan glöder!
Kombinationen bastu, snubbar och alkoholhaltiga drycker kan bara bli succé!
Hoppas vi inte blir för snurriga bara för då kan det bli svårt att samordna kvällens äventyr!

Dagens låt:
Bromhead Jacket ”Trip To The Golden Arches”

/Brallan Valentin

Thursday, February 01, 2007

Glädje x 2


Glädje #1:

Ronge har äntligen fått sitt efterlängtade körkort! Grattis som fan mannen. Jag kommer att ge dig en liten gåva på lördag för att du har haft stamina och orkat dig igenom alla motgångar. Strongt jobbat kompis! Repekt!






Glädje #2:
Imorgon är det fredag! Fatta, fredag igen! Älskar allt med fredagar...




Lite random:
Var tvungen att ta ut en halvmask med parikel- och gasfilter på jobbet idag. Anledningen till detta var att jag råkade bli helt stenad igår när jag var i garaget och monterade ner bränsletanken på min Golf. Maken till fylla har jag inte varit med om! Till och med efter jag hade sanerat mig med högryckstvätt, skrubborste och grönsåpa luktade jag gammal bensinmack!


Det sjuka var att lukten kom ur mina lungor!
Utandningsluften skulle ha funkat fint till att driva en biogasbuss med!
Jeebuz vilken skallebank jag hade på jobbet hela dagen idag.
Därav mitt djärva beslut att köpa hem en halvmask. Dumt eller smart, det är det som är frågan?

Dagens låt:
Clap Your Hands... "Some Load Thunder"

/sniff-larry